- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1869 /
396

(1869) [MARC] With: Hans Forssell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Olika sätt att läsa Bibeln. Gamla Testamentets Literatur-Historia, i Uppsatser af A. Hausrath. Öfversättning. Om Bibelns Inspiration, af Richard Rothe. Öfversättning. Af C. F. B.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

396 OLIKA SÄTT ATT LÄSA
BIBELN.

dera partens gudom var den mäktigaste. Med mycken
styrka gör Réville troligt, att det första budordet,
hvari Jahveh förbjuder folket att införa andra gudar
eller gudabilder inför hans ansigtc, endast gälde
belätenas uppställande i förbundsarkens närhet. Hur
var det också eljest möjligt att förklara det
genomgående bruket af gjutna kalf- eller tjurbilder,
som möter oss ifrån Aron ända ned till den senare
monarkien, och hvars återställande af Jerobeam i den
Efraimska landsdelen just upptogs såsom en nationel
protest mot judakonungarnes nyhetssträfvande? Öfver
allt i sjelfva Salomos tempel möta oss symboliska
djurfigurer; det stora reningskärlet, som kallades
Kopparhafvet, uppbars af tolf oxar, likaledes af
koppar, och horn återfinnas såsom sinnebilder ej
blott på altaren och pelaren, utan också på Moses
eget hufvud. Den motsatta föreningen af menniskans och
oxens gestalt, som vi återfinna i Nini-vehs bevingade
tjurar med menniskohufvud, är synbarligen endast en
variation af samma föreställningssätt.

De semitiska folkens nyktra förstånd, och
torftigheten, eller rättare sagdt enformigheten,
i deras fantasi, befriade deras religioner från
denna massa af underbara rnellanvarelser, af
hvilka grekernas, persernas, hinduernas och jemväl
de gotiska folkeris mytologi är öfverfyld. Spår af
sådana underbara väsen förekomma dock, ehuru sparsamt,
i bibeln, t. ex. »tyrannerna», de »väldige och fast
beryktade män i verlden», som föddes af de skändliga
äktenskapen mellan »Guds söner» och »menniskornas
döttrar». Ett annat minne af sådana föreställningar är
cheruberne, som bevaka Jahvehs ark, och med flammande
svärd tillbakavisa den öfverdådigt, som skulle våga
träda i hans närhet. Man har på de i Niniveh och
Babylon uppgräfda skulpturerna träffat märkvärdiga
motstycken till dessa luftens härar, otvifvelaktiga
symboler af naturkrafterna och bärare af Den högstes
befallningar. Svårare är föreställningen om de
onde andarne att utreda, och man har förmenat,
att den blifvit från Persien bibragt judarne under
den babyloniska fångenskapen. I Jobs bok går Satan
ännu dagligen inför Guds ansigte och uträttar hans
uppdrag. Det är ett genomgående drag i de äldsta
folkens historia, att segrande stammar alltid
degraderat de öfvervunnes gudar till onda makter. Så
har det skett här i norden. Ett märkvärdigt bevis
härpå bevaras ännu i språket. T det gamla Indien
betecknas begreppet Gud med ordet Deva, det ljusa,
eller l v-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:36:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid69/0402.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free