- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1869 /
400

(1869) [MARC] With: Hans Forssell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Olika sätt att läsa Bibeln. Gamla Testamentets Literatur-Historia, i Uppsatser af A. Hausrath. Öfversättning. Om Bibelns Inspiration, af Richard Rothe. Öfversättning. Af C. F. B.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

400 OLIKA SÄTT ATT LÄSA
BIBELN.

utaf den friare uppfattning af inspirationen,
som är gällande icke blott i alla protestantiska
länder på kontinenten, utan i sjelfva England, der
Court of Arches, landets högsta andliga domstol,
genom ett prejudikat nu gjort det möjligt att
förneka bokstafsinspi-rationen utan att anses
hafva brutit sin underskrift af de tretionio
artiklarne. Deremot är det allmänt bekant, att i
skolundervisningen, så väl den högre som i folkskolan,
under konfirmations-beredelseri, vid husförhören och
på predikstolarne förkunnas ännu bokstafsinspirationen
i hela dess dogmatiska inskränkthet. Gud har låtit
skrifva bibeln såsom en lärobok i salighetsläran,
hvilken vi för att komma i himlen måste känna och
tro, och minimipen-sum är »bibliskan», sådan hon
efter dageris homiletiska fason blifvit tillskuren
och med fruktan och bäfvan rabblas utantill i våra
folkskolor. Ar det mycket väl, så serveras dertill
»förklaringar», ett försämradt eko af hvad läraren
eller lärarinnan en gång hörde i seminarium. Hurudana
dessa utläggningar i allmänhet måste blifva efter
ett par års knapphändig seminariekurs, kanske
dertill särskildt anlagd på inpräglandet af de
gamla dogmatiska begreppen, kan ju hvar och en
tänka sig. En egen kasuistik har utbildat sig, för
att tillfredsställa eller, kanske rättare sagdt,
afleda besvärliga funderingar i det fruktansvärdt
naiva barnaförståndet. Vi hafva hört något deraf. »Är
det tillåtet att hafva frillor?» Icke annars, men
när Gud befaller eller tillåter det, kan det vara
lofgif-vet för högre ändamål. »Om engeln icke hade
tillbakahållit Abrahams arm, när han höll på att döda
Isak, hvad skulle han då hafva gjort»? Naturligtvis
fortsätta. »Men är det rätt att döda menniskor»? Hvad
Gud befaller är rätt, äfven t>m det synes vårt
förmörkade förstånd annorlunda; ty man måste mer
lyda Gud än menniskor, o. s. v. Vi hafva sjelfve
hört sådana saker i offentliga skolor, l några få
fall kommer en allegoriserande förklaring eller en
liten tillämpning på det dagliga lifvet. En begåfvad
lärare, med naturligt godt omdöme och fin takt,
behöfver naturligtvis ingen utomordentlig exegetisk
lärdom, för att bringa till barnens fattning ganska
mycket af bibelns gudomliga innehåll, som då i första
hand blifver fruktbärande för deras lif; men det är
fara vardt, att så länge »salighetsläran», sådan hon
verbaliter be-finnes nedskrifven i bibelns urkunder,
står bred, svår och trasslig midt ibland de andra
»lärorna», så icke allenast bortnötes fåfängt

7
CT

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:36:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid69/0406.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free