- Project Runeberg -  Liv och Längtan /
349

(1936) Author: Anders Hultman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bundna tankar, av andra reglerade och tjudrade tankar.
De bådo honom lägga händerna på den dövstumme.

Men Herren Jesus är fri. Nere i den sjukes själ ser
han ett annat föremål, som den sjuke tänker på. Och det
är icke bara vidrörande med handen utan smörjelse med
hjälparens saliv. Och då griper Herren Jesus fatt i det
medlet. Det var nämligen så i Österns länder att stora
mäns spott ansågs helig och hälsoförande. Därför hände
det ock, då kejsare och härskare kommo resande, att vid
vägarna där de drogo fram, sjuka och blinda ropade och
tiggde dem om saliv samt att de ville spotta till dem. Nu
var väl detta sätt eller medel inte så tilltalande för
åskådare. Men för nöden äro alla medel som hjälpa sköna.
Det är kanske därför Herren Jesus tar den sjuke avsides
från folket, medan han smörjer hans tunga med sin spott.
Även vid ett annat tillfälle gjorde han på samma sätt. Se
Mark. 8: 23! Vid tre tillfällen använde Mästaren saliv
vid sjukas botande, enligt evangelierna. Men han rörde
även vid det sjuka stället.

Vad skola vi nu lära härav? Är Herren Jesus så där
fri vid val av sina medel även nu? Ja. Men han är
bunden av vår förmåga att taga mot och tro, nu som då. Det
vill säga han är bunden endast av sin kärlek till stackare
och syndare. En del människor tänka på läkare och
medicin genast när de bli sjuka. Då böra de använda det
och låta Herren Jesus välsigna det medlet med sin kraft.
Andra äro homeopater, andra åter tänka på gymnastik
och massage och en del äro fångna i föreställning om
vattenbehandling o. s. v. Alla dessa ting äro goda, även i
Jesu ögon. Och han möter de olika tankarna med sin
kraft och lägger i medlen sitt livsinnehåll, om vi gå till
honom och låta honom välsigna det hela. D. v. s. om han
får, tar han alla goda medel i sin hand och lägger i dem
sin nåd och sina krafter och säger sitt: ”Upplåt dig”.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:38:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/livol/0351.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free