- Project Runeberg -  Livsbelysning /
131

(1899) [MARC] [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Treenigheds-Læren.

131

ukendt med den senere historiske Udvikling, vilde falde
paa at fremhæve Treenighedslæren som karakteristisk
for det nye Testamentes Forfattere, saa spores her dog
alt Paavirkning af den ægyptiske Trang til en
Gude-familie paa Tre. Ligeledes er den ægyptiske Lære
om, at Gud lader sig til Syne paa Jord og hertil
benytter sig af Jomfrufødsel, allerede ved at trænge
igennem. Derimod er der paa et enkelt Punkt en
bestemt Indsigelse mod ægyptisk Tankegang. Ingen af
de tre Personer i Guddommen er en Kvinde, de ere
alle tre Mænd. Dette var uden Tvivl et Udtryk for
en dybt indgroet, jødisk Utilbøjelighed til at tænke sig
Gud som Kvinde eller Gud som staaende i
ægteskabeligt Forhold til Nogen. Denne Opfattelse var saa
rodfæstet, at den ikke lod sig rokke og sluttelig gik af
med Sejren. Det kunde muligt paa Græsk falde
naturligt at kalde Visdommen, „Sophia", for Faderens Hustru.
For Jøder var det umuligt at opfatte den hellige Aand
som en Kvinde. Den maatte være en Mand. Det fik
saa henstaae som en evig Gaade, hvorledes Sønnens
Fødsel fra Evighed var foregaaet. End ikke ved
Sønnens jordiske Fødsel kunde den jødiske Tanke forsone
sig med nogen Delagtighed fra Faderens Side. Det er
næppe tilfældigt, naar baade Forfatteren til Lukas’ og
til Matthæus’ Evangelium angiver den hellige Aand som
Jesu Fader. 1 Lukas’ Evangelium siger Englen til
Maria: „Den hellige Aand skal komme over dig og
den Højestes Kraft skal overskygge dig; derfor skal
ogsaa det Hellige, som skal fødes af dig, kaldes Guds
Søn."1 Og i Matthæus’ Evangelium hedder det endnu
tydeligere: „Men Kristi Fødsel gik saaledes til. Da
hans Moder Maria var trolovet med Josef, fandtes hun,
førend de kom sammen, at være frugtsommelig af den
hellige Aand".2

Med Antagelsen af Jesus for Guds enbaarne Søn
var hele hans Betydning forrykket. Tidligere havde
denne bestaaet i hans Liv og hans Lære, der begge
handlede om Et og Samme: Kærlighedens afgørende

9*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:39:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/livsbelys/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free