- Project Runeberg -  Lifslinjer / I. Kärleken och äktenskapet I-II /
86

(1903-1906) Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Kärlekens evolution

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

86

LIF.S LINJER

utan i psyko-fysisk mening sant, hvad Rousseau
uppenbarade för sin otrogna samtid: att en blick kan
bräddfylla en älskare med vällust; att de stora
själsrörelserna äro hufvudvillkoret för kärlekens lycka; att den
lättaste beröring af den älskades hand ger större
salighet än ägandet af de skönaste kvinnor utan
kärlek — känslor, dem alla stora älskare i alla tider
bekräftat och om hvilka äfven de mest motsatta
naturer — från en Comte till en Berlioz — afgifva
samma vittnesmål. Bondens erotik, som intet vet om
smekningar, står i lycka efter den bildade människans,
som i kärleken finner alla sinnens förfinade fröjder.
Och denna människas lyckokänsla åter står djupt
under deras, som äfven i två tankars eller stämningars
möte kunna upplefva kärlekens hänryckning.

Vissheten att sinnligheten endast kan behärskas
genom att besjälas, leder de kvinnor, som nu hoppas
omvända männen, icke till engiftets plikt men till
enhetens glädje.

Innan kvinnans vilja kunde bli sålunda
målmedveten, måste hennes långa frigörelsesträfvan ha
föregått. Äktenskapet fick ej längre vara brödyrke inom
öfverklassen, såsom prostitutionen ännu är det inom den
svältfödda underklassen. Kärleken måste ha blifvit
fri åtminstone i den mening, att en kvinna ej ägde
annat val än fattighjälpen af släkten eller
tvångsförsäljningen åt mannen; hennes personlighet måste ha
kommit till anseende, ej endast i dess kvinnliga värde
och allmänmänskliga värdighet utan äfven i dess
individuella. Först när hon — som själf arbetande och
verkande — ej uteslutande berodde af mannens frieri
för såväl sitt lifsuppehälle som sitt lifsinnehåll, blef
kvinnans salighet, ej »att mannen vill» (Nietzsche) men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:40:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/livslinjer/1/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free