- Project Runeberg -  Lifslinjer / I. Kärleken och äktenskapet I-II /
374

(1903-1906) Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Noter - II. Kärlekens evolution - III. Kärlekens frihet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

374

L1FSLINJER

Likaledes dr Ella Mensch: die Frau in der modemen Litteratur.
Men sedan dessa skrefvos (i slutet af 1890-talet) har stoffet
mångfaldigats. Ett nyare inlägg är en artikel Dcts Liebesproblem in der
modemen Litteratur af I. v. Troll Borostyanski. I Norge har under
flera år särskildt Al vilde Prydz fört »den nya kvinnans» talan,
liksom Magdalene Thoresen städse den stora kärlekens.

I detta samband bör påpekas att såväl rättsvetenskapen som
nationalekonomien under 1800-talet flitigt sysselsatt sig med
äktenskapet. Inom socialismen har sålunda Engels framhållit dess samband
med privategendomen i Ursprung der Familie, som blifvit
grundläggande för uppfattningen hos hans meningsfränder och det blefve för
vidlyftigt att påminna om socialistiska utopisters inlägg i frågan; det
själfullaste är William Morris News from nowhere. Men framför allt
hafva antropologien och etnografien under det gångna århundradet
skapat en hel litteratur i hithörande frågor. Sålunda har den
åskådningen småningom danats: att äfven i fråga om den könsliga sedligheten
normerna äro mänskliga och relativa, icke gudomliga och absoluta. Men
på själfva kärlekens evolution, i den mening orden här tagits, har
denna forskning icke öfvat något väsentligt inflytande. Det är icke
med vittnesbörden om kärlekens och äktenskapets historiska utveckling
— utan med den nutida rörelsen för kvinnans frihet och
personlighetsutveckling — som det senaste skedet af kärlekens evolution står i
samband. Detta hindrar dock ej att en del författare sökt stöda sina
framtidsbilder af kärlekens frihet genom att t. ex. framhålla värdet
af matriarkatet, den form som Bachofen och Mac Lennan anse som
familjens ursprungliga och med dem en mängd andra forskare
(Morgan, M. Kovalewsky, Lubbock m. fl.,) som omfatta samma
åskådning. Andra åter — t. ex. dansken prof. Starcke och finnen
prof. Westermarck — ha ställt sig på en motsatt ståndpunkt och
häfdat andra könsseder, med patriarkaliska förhållanden, såsom
familjens utgångspunkt. Striden mellan denna »familjeteori» och
nyss nämnda forskare, som antaga »stamäktenskapen», är ännu icke
förd till ett slutgiltigt afgörande. Men de nya begreppen om
köns-sedligheten gå sin väg fram oberoende af den stridens utgång.

III. Kärlekens frihet.

1) Hur afskaffas prostitutionen f af (pseudonymen) Einar
Ekstam.

Som bevis för att det icke är ett högre sedlighetstillstånd
man erhåller, när ungdom tillfredsställer könsdriften utan vilja till
fortsatt samlif, utan hänsyn till det nya släktet, må anföras en del
vittnesbörd om tillståndet i Stockholm bland »ligapojkarna» och de
af dessa ynglingar förförda flickor, som sedan dela sig mellan
svenskarna och de utländska gossorkestrarna. Det är dessa
ligapojkar och yngre arbetare som, enligt polischefen, fylla de
veneriska sjukhusen; dessa som förföra 95 af 100 Stockholmsflickor.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:40:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/livslinjer/1/0402.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free