Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Musikvetenskapen och koralrestitutionen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Berwald och J . A. Josephson törnade emot på den omständigheten,
att de voro Haeffnerianer.
Helt annorlunda då musikvetenskapen tänkes såsom alltomfattande,
hvilket den ju måste vara; annars är den icke
vetenskap. Om vi hålla oss till en v. Winterfeld i st. f.
till Chrysander, om vi slå upp t. ex. gamla sv. psalmboken
och jämföra den med Törnwall och konsorter, så visar det sig,
att alla dessa »automobilismens offer», för att hålla oss till
ofvan begagnade bild, d. v. s. alla dessa rytmiskt och melodiskt
vanställda och lemlästade gamla favoritstycken, som
varit koraler, men som nu ligga kringströdda kvidande, att
de påkalla vårt skydd och vårt intresse — åtminstone vårt
kulturhistoriska intresse.
Vår härliga skatt af folkvisor och folkdanser, våra Bellmansmelodier,
våra öfriga framstående tondiktares alster
hälsa vi ju med glädje, då de framträda i pietetsfullt redigerade
nya upplagor, där hvarje not underkastats en omsorgsfull
granskning, så att dessa våra älsklingar på ett fullt
igenkännligt sätt träda oss till mötes. Hvad skulle det då
vara för en barbar, som tog sig det orådet före att förfalska
dem![1] Han skulle med rätta få kritiken öfver sig som
ett yrväder och hvarje konstvän skulle hederligt delta i afstraffningen,
ungefär som i slutscenen af Nikolais berömda
opera »Muntra fruarna» med de muntra melodierna:
Myg-ga, ge-ting, broms och bi,
Skyn-da hit, sätt gad-den i, etc.,
Denna oförsynta kar’
Den bör man pina något hvar.
Nyp’en, slick’en, bränn’en!
Hejsan!
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>