- Project Runeberg -  Lars Levi Læstadius. En kyrlig tidsbild /
138

(1876) [MARC] Author: Jakob Albert Englund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

återvanda i det troende hjertat sitt: abba käre fader.» Men
denne den helige Andes bön inom menniskan tänker man
sig såsom oftast fördold för henne sjelf, likasom hennes eget
förhållande till bönen såsom passivt. Allt aktivt deltagande
i denna inre bön genom yttre åthäfvor och särskilda
böneord betraktar man som menniskans eget verk, såsom
sjelfgjordt. Huru sådana åsigter låta sammanjemka sig med
det gemensamma bedjande, som onekligen äger rum vid de
læstadianska sammankomsterna, än något svårt att förklara.
I > t är visserligen mycket naturligt, att ined den inom la
stadianenies krets begränsade pankristism, som tillhörer den
extrema rikt) ingen inom detta religionspavti, kan en enskild
bön ieke |Ata förena sig, em dan densamma blefve ett
bed-jaiidi till »ig sjelf. \iir Kristus tinnes endast i det troende
hjertat och d t ta ensamt är Guds egen honing, siisom man
temligen tvetydigt förklarat, sa blir bönen i enrum ett bed
j: i de till den I djaiide, hvilken viil icke kan lösryckas frän
sin egen nya lifsjirinei|). s un iir Kristus, genom tron boende
i hj rtiit. Men hind blir det gemensamma kedjandet i
sjelfva verket annat än ett bodj-viide till sig sjelf, ehurn det då
är församlingen, som bad häller oeh emottager bönenV
Otvifvelaktigt iir att detta lär’ styrke i ytterJighctsmänncns
dogmatik ej tillvunnit sig sympatier I s de tänkande innia
partiet, livilk icke kunna stödja sig pä detta, om än
omedvetet ur pai teismeiis luftiga byggnad utbrutna stycke, utan
hafva ett hiittre fotfäste för »in tro oeh en säkrare hvilopunkt
för sitt hjerta. Desse Gud och frälsar tinnes tvifvelsutan
icke blott i det troende hjertat, utan ölvir allt i verlden och
utom verlden, framfor allt i himmelen oeli det eviga lifvet»
ord, » ’in tran himmelen kommit. Häraf nuiste det vara en
gifven följd, att för dem det enskilda bedjande! äger sin vigt
oeh betydelse. Oeksä se vi, att Heikel i sin ni’oss ofta
åberopade bok uppmanar till bön, och i detta afseende står
han visst i k ensam ilium partiet. Om det är flertalet ibland
dettas medlemmar, som at sitt ensidiga betonande af Glids
iminaneiis hos de trogne, med förnekande eller Åtminstone
förbiseende af hans transcendcns, blifvit förda till förakt för
den enskilda bönen, under det de med idtrahestadinnsk in
konseqvens godkänna den allmänna, vaga vi icke säga. Att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:55:47 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lllaestadi/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free