- Project Runeberg -  Niclas Lafrensen d.y. och förbindelserna mellan svensk och fransk målarkonst på 1700-talet. Konsthistorisk studie /
11

(1899) [MARC] Author: Oscar Levertin - Tema: Sveriges allmänna konstförening
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nungsmånad med kronprinsparet, då han svärmade för Lovisa Ulrikas brandenburgska
ögon, som lian kom pä den idén att för henne låta göra en följd kopior af konterfejen
på Gripsholms slott. För att utföra dem anstälde han Lafrensen.

Ett kvitto i Åkerö arkiv visar, att denne redan före d. 23 sept. 1745 på
Grips-holm målat »65 kungliga och furstliga porträtt» och därför uppburit ej mindre än 1,950
daler kopparmynt. Innan bilderna inhäftats till ett album, hade prinsessan under hela
Sveriges jubel födt sin förstfödde, och Tessin gjorde nu om samlingen till ett historiskt
kompendium för den fursteson, hvilkens mentor han skulle blifva. Så vardt albumet
först färdigt att skänkas kronprinsessan till 1747 års jul. Den vackra volymen, ett
förtjusande prof på förra århundradets stora artistiska lyx, bands i röd maroquin, försågs med
titelblad af Taraval, hvilkens allegori har en fläkt af Bouchers fantasilek, samt prydligt
textad skrift inom cartoucher och euls de lampe af Rehn. Boken har från Drottningholm
kommit till kungliga biblioteket. Lafrensens porträtt utgöra naturligtvis volymens kärna.
Raden begynner med Lovisa Ulrika sjelf till ett af Tessin diktadt ode, egenhändigt
in-skrifvet med hans runda, sjelfbelåtna stil:

Princesse, di<>ne objet de nos plus tendres væux
Nous adorons en vous un divine Mére
D’une race des Roys, ornemens de la terre:

Gusjave en cst un gage pretieux.

Sedan följa svenska regenter och drottningar från Erik XIV till och med Christina
och ett rätt nyckfullt urval af deras utländska samtida. Att Lafrensen varit noggrann
kopist, ses däraf, att det ingen svårighet möter att identifiera bilderna. Hans Gustaf
Wasa är sålunda efter den stående helfiguren, Gripsholm n:o 566, Erik XIV efter den
bekanta, nu till museum flyttade bilden af Ver Vilt, Katarina Månsdotter efter Elbfas’
kopia (Gripsholm 428), Karl IX efter Elbfas (Gripsholm 402) o. s. v. Af dessa porträtt
är stora flertalet helfigurer målade på papper. Den tjocka pappersgrunden har här sugit
upp färgen och med åren säkert gjort bilderna torrare och glanslösare än från början,
där de stå mot de mörknade, tungt gouacheradc fonderna. Särskildt verka de gamla 1
500-tals konterfejen med de besväradt spetande ställningarne pä benen komiskt i den lilla
skalan, och snörena och brokaden, som miniatyristen noga efterbildat i petiga stickerier, taga
sig oemotståndligt löjligt ut pä dessa små furstliga marionetter. Vida mer lyckad är
minoriteten af bröstbilder på pergament, bättre bevarade på de rengnidna ytorna, långt mer
sorgfälligt utförda med en lättare, friare hand. Det är här Lafrensens egentliga miniatyrteknik
träder oss till mötes, opåverkad af tiden. Klara som de utförts i går le de små bilderna
med ansikten, öfver hvilka skuggorna falla i blekgrönt, friska rodnader, stötande i
karmin, strålande ögon och röda munnar. På så godt som alla återfinnas den röda
kanten vid näsborrarna och de med två parallellstreck i rödt målade ögonlocken.
Broderier och väfnader i dräkterna äro kärleksfullt utförda med upphöjdt arbete som i
klumpsöm, erinrande om den Ehrenstrahlska traditionen, och pärlor och smycken lysa. Den
hvita färgen får Lafrensen sällan klart fram — den blir i spetsar och kragar antingen
gråaktig eller tung och kritig. Flera af dessa små bilder hafva i den kopierade
förminskningen fått en ny stämning. Man jemföre blott Lafrensens Katarina Mänsdotter med
originalet, hvars bundna, uppnästa svenska typ hos honom fått ett täckt drag af kokett
skälmeri — det är rococon, som sätter litet af sitt leende maskeradhumör på de gamla
dödas ansikten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:00:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lolafrens/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free