- Project Runeberg -  Niclas Lafrensen d.y. och förbindelserna mellan svensk och fransk målarkonst på 1700-talet. Konsthistorisk studie /
31

(1899) [MARC] Author: Oscar Levertin - Tema: Sveriges allmänna konstförening
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

42), men hann under dem i grund lära känna franska konstförhållanden. Som inköpare
af konstverk för egen räkning, för Lovisa Ulrika såväl som för svenska kronan (i och
för slottsbyggnaden) blef han nära bekant med tidpunktens alla målare. Skiftets yppersta
amatörer som grefve Caylus, konsthandlare som Gersaint och Mariette voro hans
råd-gifvare, och bättre kännare har ingen mecenat kunnat konsultera. Från Gersaint ligga
ännu räkningar bland hans papper, och från Mariette finnes ett intressant bref till Tessin,
dat. 3 Maj 1741 (Ups. B. H. S.), sändt med de Crozatska portföljerna, ur hvilka Tessin
hemtade brorslotten af sin samling. Konsthandlaren dristade -— ser man af brefvet
till och med gifva ambassadören en gåfva som bevis på »hela vidden af sin nit och
vördnad»: ett par teckningar af Perin del Vaga, som Tessin fäst sig vid under ett besök
i hans butik.

Af de franska konstnärerna från tiden fins nästan ingen, hos hvilken han ej för egen
del eller som ombud bestält arbeten. Natoire, Cazes, Raoux, Låneret, Pater, Boucher,
Chardin, Nattier, Tocqué, Aved, Gobert, Le Bel, J. Restout le jeune, Oudry, Desportes
och än flera har han anlitat, som man ser af den förteckning, Sander tryckt i sitt
verk-om nationalmuseum, och af Tessins papper i Åkerö arkiv. Med några af dessa artister
hade Tessin kommit i närmare, personlig beröring. Redan före sin ankomst till Paris
älskade han Bouchers eleganta och nervösa konst, fängslad af gravyrerna efter mästaren.
Han lät så 1737 genom sin Parisbankir Henry Barrisch (Barrisch, Massman & C:o)
beställa en tafla af Boucher, men hade erbjudit för ringa honorar. 300 livres vore det
minsta Boucher toge, svarade bankiren, »c’est un jeune homme tres occupé qui travaille
continuellement pour le Roy et la Cour. Il est persuadé de son mérite et si recherché,
qu’il se fait valoir, comme les plus fameux; å la vérité c’est un des premiers de Paris
aujourd’hui.» Väl anländ till Paris, hemtam i Bouchers atelier, blef han än mer förtjust
både i konstnärens koketta, sensuelt målade kvinnor med perlemorsskimret och det rosiga
skinnet — och i deras prototyp: Bouchers hustru. Det sista har ofta berättats, men

alltid halft som legend. Flera allusioner, som Tessins efterträdare i Paris, den allvarlige
Eke-blad, dristar göra i sina bref till excellensen och kanslipresidenten bestyrka dock saken.
Ifräga om Lundbergs porträtt af henne utbrister han: »le portrait de madame Boucher en
pastelle ressemble comme deux gouttes d’eau, votre Excellence peut juger par lå, s’il
doit étre beau et s’il il ne mérite pas qu’on 1’admire». — Af Boucher inköpte Tessin
som bekant en hel följd arbeten med mästerverket Venus’ triumf i spetsen.

Ett särskildt värde satte vidare Tessin på Nattier, tidens lysande damporträttör,
som inrättade skyarna till budoarer för hofvets skönheter och förmådde göra ett
ungdomskoketteri till och med af Marie Leczinskas allvarliga moder med spetshufva
och halsduk. Nattier målade 1740 det porträtt af Tessins hustru i röd mantilj och
pelsbrämad mössa, som sedan hängde i hans sofrum a Åkerö, liksom hans vackra släktings
Charlotta Fredrika Sparres. Nattier målade också 1741 för Tessin repliker af sina
framställningar af de båda systrarna Hortence-F’elicie de Mailly de Flavacourt, och hennes syster
Marie-Anne de Tournelles samt porträtt af flera ståtliga skönheter från Ludvig XV:s hof:
Junogestalter draperade i gudinnolik deshabillée med Venus stjerna till smycke i
loc-karne. Tocqué porträtterade honom sjelf i harnesk och Aved i arbetskostym (det första i
öfverintendentsembetet, det andra på Åkerö). Det sista var utstäldt på 1740 års salong,
och Aved bad Tessin genom konstchefen duc d’Orry skaffa det en god plats.
Intrigstriden om cimaisen är tydligen ej från i går. Till och med Tessins favorithund Pehr
fick sitt konterfej af ingen mindre djurporträttör än Oudry. Pehr var utstäld, målad
samman med en kanin pä 1740 års salong och graverades för ett pris af 50 éeus. Ett högst

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:00:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lolafrens/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free