- Project Runeberg -  Niclas Lafrensen d.y. och förbindelserna mellan svensk och fransk målarkonst på 1700-talet. Konsthistorisk studie /
182

(1899) [MARC] Author: Oscar Levertin - Tema: Sveriges allmänna konstförening
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

antagligen af den grund, att den sålts hem till Sverige, där den funnits i den Scharpska samlingert.
Utstäld i Febr. 1851 till förmån för artisternas och litteratörernas pensionskassa, och då med
den löjliga titeln: Kellgren på föreläsning hos prinsessan Sophia Albertina. Såld på Enkefru

Scharps auktion 24/io 1876, och slutligen hamnad i Rothshildska samlingen. En af mästarens
allra utmärktaste kompositioner.

Konversation i en park (Une Conversation dans un Pare). I en park med lätt blågrå
sommarhimmel och sväfvande grönska äro sju figurer grupperade. T. v. en ung dam i hvit dräkt,
gula handskar, bröstbukett och solfjäder. Hon lyssnar till en kavaljer, som står bakom hennes
bänk. Hennes blå ögon lysa af skälmaktighet. Framför henne på marken en kavaljer i
rödt och hatt af filt, och längst i taflans v. hörn en sittande dam med schäferhatt och grönblå
dräkt, bindande en bukett. En Cupido i marmor med fingret på munnen betraktar gruppen.
I taflans andra del till höger en grupp af tre figurer. En sittande dam i svart redingote öfver
gulhvitt siden och en bok i handen. Hon vänder sig leende mot ett par, som står bakom
henne. Det är en kavaljer, som håller parasoll öfver sin dam, medan hon lutar sitt hufvud
mot hans skuldra. Landskapet med sina träd är fullt af sol och sommar.

Gouache 23X32 cm.

Denna komposition är ej graverad, men torde hafva tänkts som led i en följd, till
hvilken höra Le Concert agréable, Le Mercure de France, La Partie de Musique (Bocher, s.
54—55). Landskapet är utfördt i en lätt akvarellteknik med sväfvande massor, och spår af
teckningens svarta tuschstreck syns i löfverket. Intet är delikatare än bgrs grönska. Färgen
på ett par punkter affallen. Ett af Lafrensens mästerverk, i hvilket han öfverträffat sig sjelf.

Förebråelserna (La Réprimande). En borgerlig rumsinteriör utan matta med blått
draperi t. v. och dagern fallande vackert öfver dörren. En matrona står t. v. med ett bref
i handen och håller strafftal för en niéce, som söker skydd bakom sin sybåge och hör på
med en blandning af tålamod och konstlad oro, rädd att bli ertappad på bar gerning, ty
hon håller bakom ryggen en herrhatt, och ägaren till hatten har krupit ihop bakom en stol
längre bort i rummet. Gumman är i terracottafärgad dräkt, flickan i hvitt och hårklädsel med
spetsar.

Gouache 17X14 cm.

Ej graverad; rask, lustig, men obetydlig liten komposition.

Förtroendet (La Confidence). I en park med stora löfrika träd samtala två väninnor.
Den ena sitter, med stor hatt, dekolleterad, med blommor i bröstet, sedd från h. till v. Den
andra står i profil med hatten i handen och hufvudet nedlutadt.

Teckning i tusch, höjd med hvitt, på gulaktigt papper, 17x12 cm.

Elegant teckning, i behandling af löfverket och det litet ängsliga utförandet ej olikt
Lafrensen.*

Porträtt af Baron de Staél (Portrait de Baron de Staél). Baron de Staél sitter på en
stenbänk nedanför sin sons grafurna. Klädd i blå frack, randig väst, gula byxor, höga svarta
stöflar sitter han med näsduken i ena handen mot monumentet och hatten full med rosor i
den andra. På sockeln till grafurnan läser man, »Gustavus de Staél v. Holstein, né le
22 juillet 1781, mort 7 avril 1789.» Rikt landskap med rosenhäckar. Signerad på
stenkanten till venster: »Lawrence iy^2i>.

Gouache 24 x 19 cm.

(Boucher p. 54) Ur baron Pichons samling. Ej graverad; en något snarlik votivtafla
i stor miniatyr öfver grefve Stenbocks fader. Målare- och Bildhuggare Academiens Utställning
1804. Färgen banaliserad.

* I Edm. de Rothschilds samling finnas dessutom varianter af andra Lafrensenska kompositioner, hvilka
dock äro mycket tvifvelaktiga till sin autenticitet, såsom en behandling af L’Innocence en Danger (Bocher n:o
31), utan Lafrensens ton och harmoni (29x21 cm.), och en annan öfver motivet i Le Petit Conseil (Bocher n:o
48) torde vara en främmande banalisering af Lafrensens motiv. Rent modern är en variant af Le Roman
Dan-gereux.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:00:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lolafrens/0220.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free