- Project Runeberg -  Historisk och arkitektonisk beskrifning om Lunds domkyrka /
96

(1854) [MARC] Author: Carl Georg Brunius - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Första boken. Kyrkans byggnadsförhållanden och märkvärdigheter under katholska tiden - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

96

lösaren kallades derföre i första ehristendomen lamm,
får och vädur, och han föreställes äfven såsom den gode
herden, hvilken åtföljes af sina får eller sina bekännare.
De öfriga gestalterne beteckna evangelisterna77). Dessa
sinnebilder voro så allmänt kända och använda, att de
ej allenast finnas på flere likstenar från medeltiden utan
jemväl på en mängd vida yngre minnesvårdar. Solen
öfver lammet antyder renhet och herrlighet, de tvenne
fåglarne derunder förklarade rnenniskohamnar, och de
sex rosorna måhända oskuld och tystlåtenhet. Chariterne
föreställdes i Elis med en ros en tärning ^ch ett
myr-tenblad. De voro enligt Pausanias kärleksgudinnan
underordnade, och hade derföre hennes attributer rosen
och myrten, och tärningen förebildade ungdomens lek 78J.
Enligt Pindarus thronade Chariterne jemte vishetsguden
och ordnade himmelens alla angelägenheter och prisade
den Olympiske faderns ära och tilldelade menniskorna
vishet skönhet och herrlighet79). Ifrågavarande
sinnebilder kunde således antyda öfverjordisk oskuld och
kärlek, som sväfva i fara att oskäras. Men under
medeltiden betecknade rosen tystlåtenhet och troligtvis deraf
sub rosa80). Konung Valdemar, som 1574 väl emottogs
af påfven Urbanus i Avignon, begåfvades med en gyllene
ros81). Det tyckes i sanning, som skulle denna
andeliga äreskänk haft en sinnrikare syftning än en dyrbar
snusdosa. På våra äldsta mynt förekomma ej sällan
punkter ringar och stjernor. Det är svårt att i
anseende till präglingens otydlighet säga, hvad dessa tecken
angifva; men det är deremot lätt att inse, det man
måste härmed åsyftat något annat än en tanklös prydnad.
Den äldre medeltiden älskade mer sinnebilder än
inskrifter och var i detta afseende en motsats af nutiden. Man
anbragte icke fordom såsom nu meningslösa dekoratio-

7T) Ezechiel 1. 5—28. Johannes Uppenbarelse. 4. 6, 7. 78)
Pausanias, Lib. VI. Cap. 24. Olympia XIV. «°) C. L. Stieglitz, von
Alt-deutscher Baukunst. Leipzig, 1820. s. 184. jemför C. A. Menzel,
Kunst-Siniibilder, s. 52. 81) Annal. Dan. in Script. ller. Dan. T. VI. p. 553.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:49:31 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lundadom/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free