- Project Runeberg -  Historisk och arkitektonisk beskrifning om Lunds domkyrka /
98

(1854) [MARC] Author: Carl Georg Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Första boken. Kyrkans byggnadsförhållanden och märkvärdigheter under katholska tiden - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

M

kunna, om man så vill, på många sätt tydas. Lejonet
förebildade t. ex. hos Egyptierna Nilströnimen, hvarföre
det jemväl föreställde en läskande dryck. Det var en
reningsidé i Mithrasläran. Judarne betraktade detta djur
såsom Herrans väktare 82). De gamle Hellenerna använde
det såsom sinnebild af vaksamheten, hvarom den
såkal-lade Lejonporten i Myeene bär vittnesbörd, Johannes
symboliserar dermed Christus83); men Petrus betecknar
dermed djefvulen8*). Måhända har lejonet, såsom
sinnebild af Frälsaren, blifvit i den kyrkliga
byggnadskonsten tempelvaktare. A. Alciatus, som föddes i slutet af
femtonde seklet, sjunger derom:

Est leo sed custos, oculis qui dormit apertis,
Templorum idcirco ponitur ante föres.

Nordvestra sidoingången pryddes på yttre
omfattningen med ett lejon å ena och tvenne dufvor å andra
sidan. Dörrf’iltet hn le i midten ett lejonhufvud, som
omslingrades af en vinranka, uti hvilken sågos fyra
fåglar och en hare. Bågen deröfver sirades med en
tre-bladig växtslingra, hvari en fågel satt. Lejonet torde der
beteckna Frälsaren, dufvorna de rättrogna, lejonhufvuds
med dess omgifning den bäfvande och trängtande
församlingens medelpunkt, växtslingran med fågeln
himmelen med den uppåtsträfvande menniskoanden. Dufvan är
en rent biblisk sinnebild. Emedan dufvan, utsläppt ur
arken, återkom med ett olivelöf, föreställte hon en
försoning med Gud80). Dermed öfverensstämmer den
tilldragelsen, att Jesus efter dopet såg himmelen öppnas
och Guds anda nedsväfva såsom en dufva och komma
öfver honom86). Dufvan, som dels med dels utan
olive-qvist förekommer på många ställen i Roms katakomber,
symboliserade äfven apostlarna och alla fromma Christna
och deras inbördes kärlek dygd och oskuldS7).
Juven-cus, som lefde i fjerde århundradet, yttrar om dufvan:

82) Esaias 21. 8. 83) Johannes Uppenbarelse. 5. 5. 84) 1. Petri 5. 8.

85) I. Mose Bok 8. 11. 86) Mattheus 3. 16. ’87) F. Münter, Siiinbilder

und Kunstvorstellungen der alten Christen. Altona, 1825. H. 1. s. 105

— 109.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:54:17 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/lundadom/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free