- Project Runeberg -  Historisk och arkitektonisk beskrifning om Lunds domkyrka /
104

(1854) [MARC] Author: Carl Georg Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Första boken. Kyrkans byggnadsförhållanden och märkvärdigheter under katholska tiden - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

104

har förmenat, att dessa prelater tillhört Liljeslägten,
hvilket är ett uppenbart misstag. I Ribe kapitels sigill sitter
jungfru Maria med Christusbarnet på venstra armen och
en liljestängel i högra handen samt en liljekrona på
hufvudet. Ribe kathedral, som är invigd åt den heliga
jungfrun, ligger på en höjd, hvilken kallas Liljeberg. Det
är troligt, att detta namn står, såsom äldre författare
förmodat, i sammanhang med den lilja, som tillägges
Christi moder. Några forskare ha åtminstone sagt, att
jungfru Maria der framter en lilja, ehuru ingen sökt,
såvidt vi veta, att förklara dess betydelse Dessa
liljor ha mycken likhet med dem, som förekomma i
Frankrikes riksvapen och hvilka ej heller äro naturenliga.
De Franska liljorna äro så uråldriga, att man icke är
ense om deras ursprung och betydelse. Enligt en sägen
skall en engel från himmelen gifvit konung Clodovig en
blå sköld med gyllene liljor. Många författare ha öfver
de Franska liljorna gifvit åtskilliga förklaringar97). Men
deras mystiska betydelse kan icke betviflas. Liljan blef
troligtvis till en början föreställd med trenne spetsiga
blad, hvilka, sammanknutna med ett band, hade trenne
nedåt utstående stjelkar, som med tiden fingo utseende
af trenne mindre bladformer. Det är bekant, att den
hvita liljan var helgad Juno såsom morgonljusets gudinna,
och att den dei pöre I; dlo !es Junos blomnia98). Om
denna sinnebild är hos de första Christna ovanlig, så*
visar.sig likväl af det föregående, att den varit under
medeltiden använd såsom en Christlig symbol. Måhända
har man med de tre bladen åsyftat den heliga
Trefaldigheten, måhända har man med hela bladstängeln tänkt
sig en lefvande korsform eller Christi saliggörande
försoning. Det vissa är, att den hvita liljan var symbol
af jungfruligheten och oskulden 99).

€6) Jemför P. Terpager, Ripa? Cimbricæ Descriptio. Flensburgi, 1736.
p. 72. 97) Jemför J. Wolffgang Trier, Einleitung zu der Wapen-Kunst.
Leipzig, 1744. s. 108, 142, 235-239, 562. 98) Creuzer, Symb. und

Mytli. Th. II. s. 567. ") Christliche Kunstsymbolik und Ikonographie.

Frankfurt am Main, 1839, s. 28.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:54:17 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/lundadom/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free