- Project Runeberg -  Historisk och arkitektonisk beskrifning om Lunds domkyrka /
523

(1854) [MARC] Author: Carl Georg Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Andra boken. Kykans förbättringar och märkvärdigheter under Lutherska tiden - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

’523

prydnader ännu finnas, skäligen böra enligt ofvanberörda
grundsats anordnas. Då likväl den kyrkliga
byggnadskonstens symboliska konstspråk icke är fattigt, ehuru
det icke tillåter några godtyckliga infall och haltlösa
hugskott; så är det i sig uppenbart, att den, som är deri
hemmastadd och som lifvas af detsammas rätta
användande, ingalunda behöfver för uppgörande af planer till
dylika konstverk efterhärma sådana, som bibehållit sig,
eller sammanplocka från olika håll skiljaktiga
konstformer, hvaraf brokiga oeh osammanhängande föreställningar
alstras. Då det emellertid är visst, att ingen har med
något slags framgång sökt att i denna del lägga någon
annan grund, än den, som redan lagd är i den
kyrkliga byggnadskonstens renaste period; så ansåg Brunius
sig böra vid föreslående af en altarprydnad för Lunds
domkyrka följa ofvanberörda grundsats, hvilken på det
noggrannaste öfverensstämmer med hennes herrliga
sanc-tuarium. Det behöfver knappast anmärkas, att han
ansåg’ gamla altarplatsen under trihunbågen vara den enda
passande, så att Jachin och Boas enligt sin ursprungliga
anordning bibehållas. Enligt Brunii förslag utgjordes
altarbordet af en dubbel kub, hvilken till sin idé
öfverensstämmer med kyrkans grundtal och således är lätt
förklarlig. Det pryddes framtill med tre cirklar, som
äro oförgänglighetens afbilder och antyda den heliga
Trefaldigheten. Af dessa cirklar utmärktes den mellerste
med ett kors, hvilket är en symbol af Frälsarens lidande,
den högra med en pelikan, som öppnar sitt bröst för
sina små, en sinnebild af återlösningen, den venstra med
en Phenix på sitt betydelsefulla bål, en föreställning
af uppståndelsen. Altaruppsatsen antydde med sina
särskilta bågslag några heliga siffertal. På midten af
uppsatsen sågs Christi kors enligt kyrkans äldsta bruk
nemligen med en lagerkrans, hvilken betecknar
Frälsarens seger öfver synden döden och afgrunden. En dufva
å korset afbildade Guds anda. A korsets öfra stam sågs
inom tre bågar Frälsarens namnchiffer och å detsammas
tvärstycke A och J2, Korset hvilade på ett halfklot och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:54:17 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/lundadom/0545.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free