- Project Runeberg -  Lunds Stifts Herdaminne / Fjerde delen /
214

(1854-1858) [MARC] Author: Severin Cavallin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

214

7/6 1758. — Gift med Christina Evenia, dotter af kyrkoh.
Even Hansson härstädes; då klagan fördes öfwer M:s
oordentlighet, yttrade församlingarna likwäl wälwilja för hustrun. De
skola haft 22 barn; af dessa war David klockare härstädes,
en son postmästare i Cimbrishamn och en fältwäbel wid
konungens regemente; en dotter war gift med den ofwannämnde A.
Rödin.

12. Samuel Arsenius, son af prosten Jöns A. i
Båstad och född der 23/11 1720, kom 1737 till Lund, der han
i tre år njöt A. Rydelii underwisning och omwårdnad,
prestwigdes 27/4 1742 till biträde åt fadren, kom 1747 till
Gråmanstorp och 1751 till Riseberga. På sistnämnde ställe blef
han 1754 vice pastor och ord. pastor 18/1 1759, honorarieprost
16/10 1782, vice häradsprost under prosten Tyrells sjuklighet
s. å., ord. prost 1783. Han war en kunskapad man och
officierade ett par gånger wid prestmöte. Den herrnhurtiska skolan
i Skåne räknade honom bland sina utmärktaste medlemmar.
Måhända uxtbildade sig herrnhutismen hos honom till en
temligen stor ensidighet; sådant antydes åtminstone i det I. 192
not. omnämnda brefwet från C. Kullberg. Att A. war en
gudfruktig man och med wälsignelse werkade som prest, kan ej
betwiflas. Ej längesedan lefde ännu de, som wälsignade hans
minne. Ebbe Bring (se II. 32), som höll likpredikan öfwer
honom, berömmer hans flit i Guds ords betraktande och bön
och hans oförtrutna nit att med lärdom och förmaning uppbygga
sin församling. En af A. utgifwen likpredikan öfwer kyrkoh.
Thulin i W. Karup talar allwarligt om Christi försaningsoffer
såsom christendomens kärna och medelpunkt. Stilen och
framställningssättet äro gammalmodiga och stundom konstlade. Det
heter t. ex. ”Det är åskådanswärdt, att så snart menniskan war
blefwen syndare och det första evangelium, wår inemot 6000
års gamla lära, wardt förkunnadt, slagtades strax ett offerdjur.
Kroppen sårades, blodet strömmade, kreaturet plågades, lifwet
rann ut, huden flängdes af, och Gud gjorde deraf kläder och
klädde dessa twå nakna syndare på. Hwilket nog tydligen
förklarade dem rättfärdiggörelsens artikel, när de först med
fruktan och blygsel känt sig nakna och dödsskyldige, sedan hört och
trott sitt evangelium och sett en annan ds i deras ställe, att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:10:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lundsh/4/0224.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free