- Project Runeberg -  Lustgården : årsskrift / Föreningen för dendrologi och parkvård / Årg. 1, 1920 /
143

(1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vägarna = till Ryforsanläggningarna
slingra sig fram genom en natur, vars
ständiga omväxling man finner beund-
ransvärd, och vars orördhet tycks ha sitt
licensbrev daterat ett sekel tillbaka i tiden.
Man står dock här inför ett misstag i
uppfattningen, som verkar ännu mer
överraskande, men desillusionen lämnar
icke någon bismak efter sig, ty den be-
kräftar den klassiska sanningen, att naturen
och konsten hand i hand äro ett full
komligt par. Denna sanning i hela dess
ljus ledde också den hand, som en gäng
fick till sin uppgift att tukta naturens
snedsprång och förvandla dess otuktade
friheter till den frihet; som är lagbunden
av skönheten. Mästaren, som kom, såg
och segrade, och efter några år lämnade
han efter sig ett verk, som värdigt full-
bordades: av hans son. I denna stund
är också «+ Ryfors-parken» med sin ytvidd
av 375 hektar och sina 12 km. långa vägar också en sevärdhet utan
jämbördig like bland svenska slott och herresäten. De män, som knutit
sina namn vid detta »konstverk i och av naturen», äro de framstående eng-
elska trädgårdsarkitekterna EDWARD Miner och hans son HEnry ERNEST —
den förra högra hand till den namnkunnige sir JoserH PAxton, den senare
auktor till det snart klassiska praktverket »The art and practice of landscape
gardening».

Är man på förhand någorlunda bevandrad i de principer, som arkitek-
ten följt, återstår den intressanta uppgiften att kollationera teorien och prak-
tiken. Man finner då i denna park, huru väl det lyckats först och främst
perspektivkonstnären att skapa vida utsikter, där man förut endast fläckvis
kunnat skymta det fjärrsköna — dock utan att förändra landskapets bestämda
karaktär, Fan har endast så att säga jämnat vägen för den skönhet, som
hållits i skymundan, Vidare har han ur en kanske tyngande omgivning
fösgjort tavlor, vilkas detaljer och speciella kynne icke förut kommit till sin
rätt. Han har skapat silhuetter, vilka givit lerrängens linjer den rytmiska
form, bakom vilka livet spelar, I furornas stela majestätiska lugn har han
blåst in en pust, som kommit dem att synas liksom långsamt marscherande.
Ofta breder han en välgörande mjukhet över det kompakta, och plötsligt
Foto: N, SYLVEN, 19-807, 20.
Fig. 14. Gamla exemplar av
Ahies eoncolor (1. v.) och Pinus
peuke (vh) i Ryfors park,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:12:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lustgard/1920/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free