- Project Runeberg -  Lustgården : årsskrift / Föreningen för dendrologi och parkvård / Årg. 3, 1922 /
10

(1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vi få icke utan vidare såsom förebilder uppställa våra barock-
anläggningar på grund av deras imponerande mått. Om vi vilja
draga verklig nytta av vårt studium, måste vi kritiskt granska
materialet och särskilt söka ut det för vårt klimat och våra för-
hållanden lämpliga.

Trädgårdskonsten är en mycket långsam, mycket traditionellt
bunden, förnäm och svårhanterlig konstart. Då under och när-
mast efter storhetstiden den franska smaken i trädgårdskonsten
hastigt blev dominerande — under en lysande men ganska kort
period — hann den icke alltid att göra sig så hemmastadd med
folklynne, natur och klimatiska förhållanden, som just denna
konstart fordrar för att trivas. Det ligger därför stundom något
i viss mån schablonmässigt, ointressant, osmält i en del av dessa
svenska barockanläggningar.

Men — och detta vill jag starkt betona — detta ointressanta,
schablonmässiga, denna brist på individualitet är ingalunda be-
roende på själva systemet — de symmetriska, raka anläggning-
arna, de tuktade häckarna, de geometriska mönstren etc. Att allt
sådant kan utmärkt låta sig förena med en individuell konst, har
den italienska barockträdgården nogsamt bevisat. Den rent av
bygger trädgården efter strängaste arkitektoniska principer, men
varje anläggning har likväl en stark särprägel.

Den anmärkning, jag ovan gjort, är också långt ifrån allmän-
giltig. Jag skulle tvärtom något paradoxalt vilja säga, att det
finns knappast en enda anläggning, som den riktigt träffar. Ty
det finnes i de allra flesta fall något tidigare eller senare inslag,
några modifikationer, som åt anläggningarna skänka större in-
tresse, icke blott historiskt utan även konstnärligt, som giva dem
en särprägel.

Det är väl också i själva verket ganska naturligt, att in-
trycket av ett gradvis utväxande, ett ständigt levande, skall vara
välgörande för en konstart, som arbetar med ett material, på
samma gång så levande och så svårt att forma. Naturligtvis
fordras konstnärligt omdöme, då nya delar läggas till eller tas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:12:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lustgard/1922/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free