- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
18

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Om Naadevalget - III Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

18

lll Sporsmaal.
Om Gud ogsaa forud har bestemt Nogen til at synde?
Lutheranerne sige Nei.
Mange af de Reformerte sige Ja.

Zwingli undsaa sig ikke for at skrive:

»Forbryderne forsynde sig imod Loven ikke som Op-
havsmcend, men som Verktøi, hvilke Gud kan benytte
overensstemmende med sin Villie med større Frihed, end
en Husfader kan drikke Vandet eller tomme det paa Jorden.«
Og strax efter: »Saa driver han ogsaa Morderen til at
dræbe den Uskyldige og den, som ikke har beredt sig til
Døden

Der skal Ingen kunne sige: Hvorfor har han dog
ladet et retfærdigt og uskyldigt Menneske dræbe af en
Morder-, heller ikke skal Nogen siger Morderen er jo
uden Skyld, fordi han uden Tilskyndelse har begaaetMor-
detz thi han har syndet imod Loven. Ja siger du: men
han er jo nødt til at synde. Ja det tilstaar jeg, at han
er tvungen dertil o. s. v.«

Calvin er af samme Meningz thi saa taler han:

»De Forskudte ville være undskyldte deri at de synde,
fordi de ikke kunne undgaa Nødvendigheden af at synde,
eftersom der ved Guds Forordning er bleven dem paalagt
en slig Nødvendighedz men vi sige Nei til, at de skulle
vaere undskyldte deri.«

Her vil Læseren let kunne slutte sig til, at Ealvin
gjerne tilstaar, at der ved guddommelig Forordning er
bleven paalagt de Forskudte Nødvendigheden af at synde,
fordi han ikke har noget at indvende derimodz men at han
(skjønt aldeles ubillig) forkaster den deraf dragne Slutning,
at de derfor synde uden Skyld.

Etsteds finder jeg følgende Udtalelse af Calvin:
»At de Forskudte ikke adlyde det for dem kundgjorte Ord,
kan man vel tilskrive deres Ondskab og Hjertets Forma-
stelighed, naar man kun tilføier dette, at de derforere
tilbøielige til denne Ondskab, fordi de ved Guds retfærdige,
men uransagelige Dom ere kaldte til at prise hans Her-
lighed med sin Fordømmelse.«

Beza udtaler sig saaledes: »Man maa rigtignok til-
staa, at ogsaa den onde Villie ikke alene i Almindelighed,


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free