- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
28

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Om Naadevalget - IV Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

28

sit Liv, skulde man da sige: Gud har været magteslos
til at forlænge deres Liv, eller han har været foranderlig
i sin Villie? Det være langt fra!

4de Indvending Hvis Guds Villie med Hensyn
til alle Menneskers Salighed var en alvorlig Villie, saa
vilde han ogsaa anvende al sin Magt, saa det blev en Al-
magtens Billiez thi naar Nogen ret alvorlig vil en Sag,
saa vil han ogsaa de Midler, som føre til saadant Øiemed-

Svar. Gud vil rigtignok ikke alene vor Salighed
ret alvorligt, men han giver ogsaa de Midler, som føre
til saadant Øiemed, men at han ved Benyttelsen af visse
Midler og ikke ved absolut Almagt vil omvende Menne-
skene og gjøre dem salige, det op’hcever ikke hans alvorlige
Villie. Ogsaa en ordentlig betinget Villie kan være en
alvorlig Villie. For Exempel: det er Guds alvorlige
Villie at ernære Menneskene, men ved Arbeide og Pligters
Udførelse Naar nu Nogen forsømte sit Arbeide og sine
Pligter, lagde Hænderne i Skjødet og vilde bebreide
Gud, at hans Villie at ernære ham ikke var nogen alvor-
lig Villie, fordi han ikke lod Brød regne ned til ham
fra Himlen, vilde han ikke være urimelig? En Fader
lover sit Barn Arvelodden, men paa den Betingelse, at
det skal være han lydigtz er Faderens Villie ingen alvor-
lig Villie, fordi den er indskrænket ved visse Betingelser?

Femte Indvending. Men der staar dog Rom.9
V. 25: Han forbarmer sig over den, som han vil, følgelig
forbarmer han sig ikke over Alle.

Svar. Gud forbarmer sig rigtignok over hvemhan
vil, men efter sin forudgangne Villie vil han forbarme
sig over alle og enhver, hvilket Apostelen Paulus jo lærer.
Cap. 11 V. 23: Gud haver indesluttet alle under Uly-
dighed, for at han kunde forbarme sig over Alle! Saa
har han altsaa efter sin sorudgaaende Villie forbarmet sig
over alle Mennesker, de være nu udvalgte eller sorskudte.
At han efter sin efterfølgende Villie ikke har forbarmet
sig over alle eller ikke har udvalgt alle, kommer deraf, at
ikke alle følge hans sorudgaaende Villie og indtil Enden
tro paa Guds Søns Navn. J denne Forstand forbar-
mer Herren sig da kun over dem, som frygte ham, Psalm«




<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free