- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
74

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - I Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

74

Bibelsteders forenede Kraft: Joh. 1, V. 14, 1 Tim. 3,
V. 16, »Ebr. 2, V. 14, Col. 2, V. 9· »Ordet blev
Kjød«, siger Johannes, og viser os derved en ualmin-
delig Forening af den guddommelige og menneskelige
Natur; Legeme og Sjel er paa det inderligste fore-
net i Mennesket, og dog kan man ikke sige: Sje-
len er Legemet, eller Legemet er Sjelen, men med
fuld Ret kan jeg sige: Gud er Menneske, og Men-
neske er Gud. Men forat man ikke skal geraade iVild-
farelse med Eutyches: Ordet er maaske paa saadan
Maade blevet Kjød, som Vandet bliver Vin, Joh. 2,
nemlig saaledes, at den ene Natur gaar over i den
anden," saa møder Apostelen strax en saadan Tanke,
med dette Bibelsted: »Gud er aabenbaret i Kjød«
(1 Tim. 3, 16), hvoraf man let kan uddrage Forskjellen
mellem Gud og Kjødet, mellem Templets Beboer og
Templet

Men man kunde gaa fra den ene Yderlighed til
den anden og ikke forestille sig nogen anden Forening af de
to Naturer end den, der har fundet Sted i det gamle
Testamente mellem den guddommelige Person og den
paa en vis Tid iførte menneskelige Skikkelse, derforgaar
· Skriften videre og fører i Ebr. 12, V. 14 denne Tale:

»Efterdi da Børnene ere delagtige i Kjød og Blod, er
han iligemaade bleven delagtig deri.«

Hvem ser ikke heraf, at Guds Søn paa det inder-
ligste har forenet sig med vort Kjød og Blod og endog
ophøiet det i sin allerhøieste Person? Men ikke nok
hermed, Paulus vil ligesom vise os denne Hemmeligheds
høieste Spidse, idet han iColl. 2, V. 9 kommer med
dette fortræffelige Udtryk: »Thi i ham boer al Gud-
dommens Fylde legemligen.« Hvilket giver os dette
uomstodelige Argument i Haanden:

Til den Natur, hvori al Guddommens Fylde boer
legemligen, er ogsaa paa Grund heraf den guddomme-
lige Personlighed bleven meddelt.

Men nu bor i Christi menneskelige Natur Guddom-
mens Fylde legemli , derfor maa nødvendigvis ogsaa den
guddommelige Personlighed være meddelt denne Natur-


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free