Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - I Spørgsmaal
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
76
De Reformerte-3 Indvendinger.
Første Indvending Der læres jo overalt, at
Incommunicabiliteten (Umeddeleligheden) hører med til
en Persons Væsen og Beskrivelse, hvorledes kan da den
guddommelige Naturs Selvstændighed blive meddelt
en menneskelige?
Svar. Naar der læres, at en Person er umedde-
lelig, saa er dette ikke at forstaa absolut, men kun med
Hensyn til en anden Person; thi den kan godt meddeles en
anden Natur, som netop derfor bliver delagtiggjorti
en fremmed Personlighed, for atden ikke skal være nogen
særegen Person, men udgjøre en Person med den anden-
Anden Indvending. Dersom Sønnens Person-
lighed var bleven meddelt en af ham antagne menneske-
lige Natur, da maatte der tillige være bleven meddelt
samme hans personlige Egenskab cden evige Fødsel af
Faderen), som i Virkeligheden ikke er adskilt fra Selv-
Eændighedem men dette er urimeligt og strider mod
irkeligheden af den menneskelige Natur, som først blev
født i Tidens Fylde, Galaterne 4· Altsaa maa ogsaa
hint være urigtigt.
Svar. Slutningen duer ikke, Beviset lige saa lidt,
hvilket kan sees af denne Sætning: Faderens Væsen og
Personlighed erei Virkeligheden ikke adskilte ; deraf maa
følge, at naar Faderen har meddelt Sønnen sit gud-
dommelige Væsen med Fødselen fra Evighed af, saa
har han ogsaa meddelt ham sin Personlighed Herpaa
ville de Reformerte udentvivl svare: Paa denne Maade
maatte enten Arius eller Sabellius regjere, og Sønnen
og Faderen enten ikke være eet Væsen eller ogsaa være
een Person, altsaa maatte den bekjendte Sætning: naar
det, som ikke i Realiteten er forskjelligt, meddeles den
Ene, meddeles det og den Anden, ikke være meget tro-
værdigt, og dette er netop det Svar, som deres Indven-
ding fortjener af os.
Tredie Indvending. At Guddommen kan være
udegnlxor den menneskelige Natur, fremgaar jo deraf, at,
da enneskenaturen var iMarias Liv og i Graven, var
Guddommen uden al Tvivl nærværende overalt i Him-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>