- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
92

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - IV Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

92

ster, med hvilken deres Skrifter overalt ere opfyldte, ja
den ovenomtalte Beza undser sig ikke for i sin 70de Epistel
at kalde denne Lære om Christi Legems Allestedsnærvæ-
relse: Djævelens Skarn·

For at godtgjøre Paastanden om at Læren er ud-
gaaet af den evige Sandheds Mund følger

Lutheranernes Bevis

Hvad den almindelige Nærværelse i Almagteus
Rige angaar, saa slutte vi os til den af det fyndige
Bevis i Apostlens Ord, Eph 4, V.10: »Den som
nedfor, er den Samme, som og opfor, langt over alle
Himle, at han skulde fylde alle Ting.«

Efter hvilken Natur, Christus fylder alle Ting,
efter den er han allestedsnærværende; da han nu fyl-
der alle Ting efter den menneskelige Natur, saa er han
følgelig ogsaa efter denne allestedsnærværende

Den førstnævnte Sætning er klar, fordi efter den
Hellig-Aands Talemaade den guddommelige Allesteds-
nærværelse bliver beskrevet saaledes, at den opfylder
Zimmel og Jord, Jer. 23, V. 24· Den sidstncevnte

ætning bliver klar af det hos Apostelen anførte Sted,
thi efter hvilken Natur han opfor over alle Himle,
efter denne fylder han alle Ting; nu er han jo
uden Tvivl faret til Himmels efter den menneskelige
Natur. Skulde det nu tilskrives Guddommen, at den
fylder alle Ting, saa vilde den urimelige Slutning frem-
komme: Christus er faret til Himmels efter sin menne-
— skelige Natur, for at han med sin Guddom skulde fylde
alle Ting. Hvorledes-? er da Guddommen formedelst sin «
Allestedsncervcerelse bunden? Jeg troer, den tilkommer
denneformedelst sin Naturs Uendelighed, saaledes at den
allerede længefør Christi Himmelfart har paa det nævnte
Sted hos Profeten kunnet spørge: Er jeg ikke Herren,
som opfylder Himmel og Jord? »

Skulde Nogen indvende her: Der tænkes her
paa Opfyldelsen af de prophetiske Forudsigelser, saa
kan man svare ham: at den Helligaand, naar hantaler
om saadanne Opfyldelser, altid pleier at specificere
demi saadanne formulerede Udtryk som f. Ex. at det








<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free