- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
101

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - V Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

101

Den Kraft, som gjør os evig levende, er hverken
indplantet i Christi Legeme af hans Guddommelighed,
eller givet ham, eller virkelig meddelt ham saa, at det
· skulde være en Kilde og en virkende eller medvirkende Aar-
sag til den levendegjørende Saft, men det er kun et
særegent Middel eller en Rende, gjennem hvilkenvden
levendegjørende Saft fra Guddommen bliver indgydt i os.

Og Massonius siger i anden Del af sin Anatomi:
Ligesom det guddommelige Væsen ikke er meddelt til
Christi menneskelige Natur, saaledes er heller ikke denne
selvsamme væsentlige Kraft til at levendegjøre meddelt
Christi Kjød

Om det tredie Punkt, nemlig Magten til at døm-
me, taler Polanus saaledes:

»Christus vil dømme efter begge Naturer, dog saa-
ledes, at enhver beholder sine Egenskaber (det forstaar
sig, uden nogen Forbindelse); thi at vide og fremkalde
alt, som har været skjult i Mennesket tilkommer Gud-
dommen, men at fælde Dommen ogsaa Menneskenatu-
ren; heraf fremgaar atter, at den levendegjørende Kraft
til Livet eller til Døden kun tilkommer Guddommen
Saaledes vil da Christus efter sin guddommelige og
menneskeli e Naturs Virkning dømme Verden, skjønt
den menne elige Natur ikke vil udrette netop det samme
ved Dommen, som den guddommelige.« Disse Ord er
saaledes fremsatte, for at de skal bringe de Cnfoldige
til den feilagtige Mening, at de Reformerte slet ikke
udelukker Christi menneskelige Natur fra hans Dom-
mer-Embede. Men da de kun tilskriver Guddommen
den guddommelige Almagts og Alvidenheds Gjerninger,
som forekomme deri, og ikke tilskriver Menneskenaturen
noget uden Dommens Afsigelse (som ethvert Menneske
med Skriftens Veiledning let maa kunne fatte), og yder-
mere ikke hentyder til den Forbindelse, som begge Natu-
rers Gjerninger efter den bekjendte Kanon afdet Chalce-
doniske Kirkemøde skulde have med hinanden; —— hvem
skulde da ikke se, at de tage med den ene Haand, hvad
de give med den anden, og at de i det høieste kun vil
have Christum efter sin menneskelige Natur til Notarius
paa den yderste Dag? Thi de udelukke Christi men-
neskelige Natur fra de sande og vigtigste Egenskaber

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free