- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
103

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - V Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

103

kan de da forbande dem, som forlade sig paa Christi
menneskelige Natur og bygger sin Tro paa den?
Anden Indvending »Jeg er Herren, det er -
mit Navn, og jeg vil ingen Anden give min Ære eller
de udskaarne Billeder min Pris.« Esa. 42, V. 8.
Svar. Saaledes taler han, vi har læst det, men
han taler ikke mod den guddommelige Tilbedelse af
Christi menneskelige Natur.· »Jeg er Herren,« siger han,
det er mit Navn; men skulde det Navn, som er over
alle Navne, som han har skjænket Christus efter hans men-
neskelige Natur, være ringere end dette? Phil. 2. V. 9·
Visselig ikke. »Jeg vil ingen Anden give min Ære.«
Det forlanger vi heller ikke, men Christus er efter sin
menneskelige Natur ingen Anden, end han er efter sin
guddommelige Natur, og at der efter denne tilkommer
ham den samme Ære som Faderen, har vi allerede
læst af hans egne Ord, Joh. 15, V. 22, 23· — »Cller
de udskaarne Billeder min Pris.« Hvad vedkommer dette
Guds Søns menneskelige Natur? Hos Hedningerne
pleier man at gjøre Afguder til Guder, hvorledes?
Vil nu Christne gjøre Gud til en Afgud? Er ikke Chri-
stus ogsaa efter sin antagne menneskelige Natur, for-
medelst den personlige Forening, sand Gud? Sagde
ikke Engelen til Maria: »Derfor skal ogsaa detHellige,
som fødes af Dig, kaldes Guds Søn?« Luc· 1, V. 35.
Tredie Indvending Mod Meddelelsen af den
levendegjørende Kraft: Christus led Døden efter Kjø-
det, 1. Petr. 3, V.18, hvorledes kan han da efter
Kjodet have den levendegjørende Kraft? Thi selv at
dø og gjøre Andre levende, det passer ikke sammen.
»Svar. Hvorfor ikke? Døden hidrører fra na-
turlige Egenskaber i den menneskelige Natur, skjønt den
ikke døde af Nødvendighed, men as fri Kjærlighed og
til vor Salighed; men den levendegjørende Kraft hid-
rører fra den personlige Forening med ham, som er Livet
selv, Joh. 14, V. 6. —og da er det jo ikke saa besyn-
derligt, at der tilfalder Christus efter gans menneske-
lige Natur forskjellige Egenskaber, fori den ikke er
at anskue som en Stand for sig selv. Det er
saa langtfra, at den naturlige Død hindrer den per-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free