- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
124

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Om den Hellige Nadvere - I Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

124

Capitel V.
Om den Hellige Nadvere.

l Sporgsmaai.

Om Christus i den Hellige Nadvere sandelig og virkelig er
tilstede med sit Legeme og sit Blod?

Lutheranerne sige Ja, og lære, at Christus sande-
ligen er tilstede i Nadveren, og at vi med det indviede
Brød og den indviede Bin gjennem Munden modtage,
spise og drikke Christi Legeme og Blod, rigtignok ikke
paa en naturlig, men sakramental Maade.

De Resormerte lære derimod, at Christi Legeme og
Blod i den hellige Nadvere ikke er tilstede her paa
Jorden, men kun iHimlen, og derfor heller ikke kan
blive nydt med Munden, men at man modtager i Nad-
veren Brød og Vin og at Kommunikantens Tro’ maa
svinge sig op mod Himlen og der aandelig modtage
Christum, hvis Jhukommelse er indstistet her paa Jorden.
Efter denne Mening er Kommunikantens Tro mægtigere
end Christus med sit Legeme og Blod, thi medens Chri-
stus, indelukket i Himlen, ikke kan være tilstede paa
Jorden, kan Troen svinge si fra Jorden op til Himlen
og være nærværende der. s aar man her henviser dem
til Jndstiftelsens Ord, saa sige de, at disse Ord maa
forstaaes billedlig og figurlig, og at Christus ikke
selv er tilstede, men kun et Tegn paa hans Legeme og
Blod. Den Heidelbergske Katekismus-Forklaring taler
desangaaende saaledes pag. 810: »Naar der ved Ind-
stiftelsen er tænkt paa Christi Legeme, saa maa man
sorstaa det efter Sakramenternes Væsen og Natur,
da det kun er et Tegn paa Christi Legeme, fordi det
sker til hans Jhukommelse.« Og senere siger Katekismen
pag. 812, at den lutherske Lære om den hellige Nadvere
strider imod adskillige Troesartikler, mod Christi Kjods-
paatagelse, Himmelfart, Herlighed og mod de Helliges
Samfund med Christo, og naar man foreholder dem,
hvad Paulus siger, at de Uværdige æde sig selv til
Dom og blive skyldige i Herrens Legeme og Blod, og
at deraf følger, at ogsaa en Uværdig med Munden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free