- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
130

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Om den Hellige Nadvere - I Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

130

os nøie med noget Tegn, men fordrer selve den testa-
menterede Gave. Naar man først vilde indrømme, at
det gik an at forstaa ved noget Godt kun Tegnet paa
dette Gode, saa kunde tilsidst En eller Anden finde paa
at» give os istedet for Himmelen en malet og billedlig
Himmel. 3) De Reformerte indrømme jo, at vi er i det
nye Testament, hvorfor søge de da efter Skygger,
Billeder og Tegn? Vi har jo ingen Skygge mer, men
Legemet selv, Col. 2. 4) De Reformerte bekla e sig
over Papisterne, at de have tagetKalken fra Læg?olket;
vi forundre os over, at de kan gjøre saa meget Væsen
deraf; dersom deres Mening er rigtig, at Christi Blods
ikke er tilstede i den hellige Nadvere, saa har Papisterne-
ikke taget meget fra Lægfolket, men kun en Drik Vin og
i det Høieste et Tegn paa Christi Blod. Men vi maa
bede at tilgive os, at vi beklage os meget mere over
dem, der fratage os Christi sande Tilstedeværelse og
dermed Christum selv aldeles, saa at vi maa klage med
Maria: »de have borttaget min Herre, og jeg ved ikke,
hvor de have lagt ham.« Og iSandhed, man kan neppe
vide, hvor de har lagt ham hen, thi de sige, at han er
paa et Sted, om hvilket Skriften intet ved, og at han
efter sin menneskelige Natur er saaledes indesluttet i
Himlen, at han ikke kan være nærværende paa Jorden.

7) Vi bede dem endelig ogsaa at betænke
følgende: 1) at det er sikrest for Samvittighe-
den at holde sig til Jndstiftelfens thdelige Ord. 2)
at deres Lærere endnu ikke ere enige om, hvorledes
de skal gjennemføre Fortolkningen, og i hvilket af Ind-
stiftelsens Ord de skal indlægge det figurlige Udtryk, »og
dette er Tegn paa en slet Sag. 3) Naar Christi
Legeme og Blod ikke er tilstede paa Jorden i Nadveren,
saa har vi ingenNadvere paa Jorden;· thi Brød og Vin
udgjør ingen Nadvere, de er kun de mindste Dele, nemlig
de jordiske Ting ved Nadveren, men, det fornemste er
Christi Legeme og Blod, eller vil de sige, atman nyder
Nadveren i Himlen? Men i Himlen er ikke Brød og
Vin; Nadveren tilhører den stridende Menighed, som
kommer sammen, 1 Cor. 11. 4)· Hvis det kaldes en
Nadvere, at man kun æder og drikker Brød og Vin, og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free