- Project Runeberg -  Medeltidens magi /
36

(1902) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Middle Ages
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Kyrkans magi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

subjektiva andliga faktorn: viljan (i det kyrkliga språket
tron); 2) det sinnliga mediet: fetischen, amuletten, det
vigda vattnet, hostian, besvärjelseformeln, ceremonien
o. s. v., samt 3) den obegripliga (»öfvernaturliga») kraft,
som detta medel, af viljan eller tron omfattadt, i den
magiska handlingen besitter.

Magien återfinnes hos alla folk. Hos dem med en
monistisk världsåskådning var hon bestämd att alltmer
och mer tillbakaträngas af spekulationen och naturforskningen.
Hos dem fanns ej heller mer än en magi, fastän dennas
kännare ansågos kunna utöfva henne på både gagneligt
och skadligt sätt. Först hos de folk, hvilkas världsåskådning
är dualistisk, möter oss en tvåfaldig magi:
hos perserna en hvit och en svart – den förra såsom Ormuzds
goda gåfva, den senare såsom Ahrimans onda; hos
den kristna medeltiden en himmelsk magi och en diabolisk
den förra, ett af Gud åt kyrkan förlänadt privilegium
och ett vapen till Satans bekämpande; den senare,
en djäfvulskonst till otrons och ondskans befrämjande.
Under monistisk världsåskådning är magien endast en
förberedelse till naturfilosofien och viker efterhand för
denna, tills hon stannar inom de lägsta folkklasserna
såsom residuet af ett öfverlefvadt utvecklingsstadium. De
dualistiska religionssystemerna däremot försmälta på det
innerligaste med magien, gifva henne samma allmänt och
evigt gällande kraft, som de tillerkänna sig själfva, sätta
henne på sin egen härskarestol i gestalten af en gudomlig
och sakramenterlig hemlighet. Först då förmår det
magiska åskådningssättet trycka sin prägel på hela tider
och kulturperioder; först då – efter sin splittring i en
himmelsk och en diabolisk och i det kausalförhållande,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:20:03 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/magi/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free