- Project Runeberg -  Medeltidens magi /
106

(1902) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Middle Ages
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Folkets magi och kyrkans kamp emot henne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

så var det naturligt, dels att alla traditioner från
hedendomens tid, vilka kyrkan icke omgestaltat och gjort till
sin egendom, skulle förvisas till djävulstjänstens område,
dels och att varje handling, vilken övernaturliga verkningar
tillskrevs, men som ej förrättats av kristen präst
eller i Jesu namn, skulle hänföras till en svart magi,
dels slutligen att möjligheten av en omedelbar samverkan,
ett medvetet förbund mellan djävulen och människor,
skulle upphöjas till en trosats.

En mellan det goda och det onda, mellan Gud och
djävulen, mellan kyrkan och hedendomen uppstånden
strid, som föres med underverkets vapen av tvenne
omedelbart mot varandra ställda mänskliga representanter
för dessa principer, var ett ämne, som ovillkorligt måste
egga den diktande inbillningskraften till verksamhet.
Också finna vi redan i ett av den kristna litteraturens
äldsta monumenter[1]
en saga av denna beskaffenhet. Det
år Simon Petrus, klippan på vilken kyrkan är byggd,
som där kämpar med den i Apostla-gärningar omnämnde
Simon magikern från Samaria. Sedan mindre Asiens
städer bevittnat deras tävlan i underverk, står huvudslaget
dem emellan i Rom. I det församlade folkets åsyn företager
Simon magikern en himmelsfärd, men störtar ned
och bryter benen, sedan Simon Petrus befallt de onda
andar, som osynliga föra magikern mot skyarna, att släppa
honom. Ytterligare utsmyckad uppdyker denna saga hos
senare kyrkliga skriftställare. Till henne sälla sig snart
andra om en Cyprianus, en Teofilus, Militaris, Heliodorus
m. fl., som av begär efter jordisk härlighet avsvärja


[1] Recognitiones divi Clementis ad Jacob., 1. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:36:41 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/magi/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free