Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Folkets magi och kyrkans kamp emot henne
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
präst och i Jesu namn, få sin verkningskraft genom
djäfvulen; att denne förlänar sina anhängare makt öfver
naturen och att demonerna såsom »incubi» och »succubi»
söka och finna köttsligt umgänge med människorna[1],
så upptäcka vi redan i de första kristna århundradenas.
föreställningssätt elementerna till medeltidens häxeri-värld.
Och då man vidare läser de anklagelser, som de första
kristna sekterna slungade mot hvarandra – då man
erfar, att det parti, som genom kyrkomötet i Nicæa blef
upphöjdt till rättroget, anklagade gnostikerna, marcionitema,
arianerna för djäfvulstjänst, förbund med Satan
och trolleri, så möter oss redan där den sammanställning
och försmältning af kätteri med trolleri, hvarigenom
medeltidskyrkan förvärfvade sig ett så fruktansvärdt vapen
mot olika tänkande – en sammanställning, som man ej
har att tänka sig blott såsom ett tillfälligt påfund af
ondskan och det teologiska hatet, utan som den ovillkorliga
konsekvensen af hela den dualistiska världsåskådningen,
som den nödvändiga frukten af djäfvulstron.
Det måste hafva dröjt tämligen länge, innan de fester, som
voro gängse inom de europeiska naturreligionerna, hade hunnit
utrotas eller omstöpas i kristlig form.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>