- Project Runeberg -  Medeltidens magi /
111

(1902) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Middle Ages
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Folkets magi och kyrkans kamp emot henne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ljus? Har du, då du velat bedja, gått till andra ställen
än till kyrkan, såsom till källor, stenar, träd eller
skiljevägar? Har du där antändt ljus och offrat bröd eller
något annat?»

Den år 1182 aflidne Johan af Salisbury skrifver om
kvinnor, som, anförda af en »nattdrottning», församla
sig och fira gästabud, hvarvid de helst spisa kött af barn,
som de stulit ur vaggorna; dock förmodar han, att allt
detta icke är verklighet utan demoniska bländverk, syner,
som djäfvulen föregycklar, och tomma drömmar, helst
sådant förekommer endast med kvinnor och ej med män,
som äro af starkare förstånd. Samma åsikt om saken
hyser Guillaume från Auvergne, biskop af Paris (död
1248). Men redan i denne prelats lifstid blef tron på
häxfesternas verklighet genom påfven Gregorius IX
anbefalld, och hvarje tvifvel därom förklarades för kätteri.

Samtidigt härmed upplifvades och stadfästes från
kyrkans sida kätteriets och häxeriets samband med hvarandra,
så nämligen, att alla kättare borde anses som
djäfvulens svurne undersåtar och invigde i häxeriet, om
än icke alla häxmästare och häxor fördenskull vore kättare.
Kyrkan, som vid denna tid såg sig hotad af flera
nyss uppkomna sekter, tillgrep alla medel för att
upprätthålla hierarkien och bekännelsens enhet. År 1223
utfärdade Gregorius IX ett bref, i hvilket han uppmanade
till korståg mot stedingharne, en sekt, som hade utbredt
sig i Friesland och Nedersachsen. Han beskyllde dem
för att dyrka och hafva sammankomster med mörkrets
furste. Stedingharne skulle nämligen, enligt det påfliga
brefvet, anse djäfvulen för den egentlige och gode guden,
som af den andre blifvit fördrifven eller låtit fördrifva

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:36:41 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/magi/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free