Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Folkets magi och kyrkans kamp emot henne
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
lifssafter på detta sätt beröfvats honom, blir i sin
ordning själf en vampyr och hemsöker helst egna
anförvanter. Uppgräfver man liket af en för vampyrism
misstänkt person och trycker på dess mage, utströmmar
genom munnen friskt blod i ymnighet. Liket visar sig
väl bevaradt. Äfven tron på vampyrer har föranledt ett
slags psykisk pest, som ännu i adertonde århundradet
spred jämmer i de österrikiska provinserna[1].
Var häxeriet en diktad folkmagi, så fanns dock
äfven en verklig sådan, och denna bestod i en oändlig
mängd bruk, iakttagelser och föreskrifter för lifvets alla
förhållanden. För att icke tala om astrologernas mycket
spridda små handskrifna kalendrar, som lärde hvilka
konstellationer, årstider och dagar vore gynnsamma för
bad, åderlåtning, hårklippning, rakning, för byggande af
hus, för frieri, städsel af tjänstefolk, resors anträdande
o. s. v., gafs bland folket en otroligt stor massa af
magiska lefnadsregler, hvilka enhvar måste känna, som icke
ville stundligen utsätta sig för vådan att uppbesvärja
någon olycka öfver sig och de sina.
Från det ögonblick man vaknade till det man somnade
hade man sådana regler att iakttaga: den som vid
uppstigandet stack »orätt» ben först ur sängkläderna,
kunde lika säkert under dagens lopp vänta något obehag,
som han måste vara beredd på besök af spöken eller
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>