- Project Runeberg -  Medeltidens magi /
136

(1902) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Middle Ages
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Folkets magi och kyrkans kamp emot henne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Folkets från släkte till släkte ärfda läkekonst är ett
ämne, som endast en klarblickande och fördomsfri
vetenskapsman af det medicinska facket kan behandla, men
som hitintills lämnats utan den utredning det otvifvelaktigt
kräfver åtminstone ur historisk synpunkt. Mot
medeltidens slut fanns bland idkarne af Galenius’ konst en
snillrik man, som, förtviflande om att i de medicinska
skolasternas folianter komma sanningen på spåren,
lämnade studiesalen och begaf sig ut i vida världen för att,
såsom han själf sade, läsa i naturens bok och lära något
af den läke-instinkt, hvilken Gud, enligt hans åsikt,
nedlagt hos människan såsom hos djuren, men som
skulle yttra sig oförvillad endast uti de i omedelbar
växelverkan med naturen lefvande folkklasserna. Denne
man var Paracelsus. Han, som föraktade och med begabberi
öfverhöljde sin tids koryféer inom de medicinska
fakulteterna, försmådde icke att lyssna till »bönders,
käringars, nattmäns och flåbusars erfarenhet», och det
magnetiska system, som han »i belysningen från naturens
ljus och ej vid skenet af en apotekarelampa» uppbyggde,
hvilar efter all sannolikhet på de allmänna grundtankar,
som han fann inneboende i den stora mängden af bland
folket gängse sympatikurer. I »läsningen», hvarmed
dessa kurer beledsagas, såg Paracelsus riktigt endast ett
subjektivt moment, ett medel att göra tron och inbillningen
till läkarens och den sjukes bundsförvanter. Man
har i flera Europas länder samlat och offentliggjort en
massa af dessa besvärjelseformler mot olika sjukdomar:
de erbjuda för forskaren föga eller intet af intresse[1]


[1] Några af de bland folket gängse besvärjelseformlerna mot
sjukdomar äro på latinska språket, ehuru nästan till oigenkännligbet
förvridna. Ett par restituerade exempel må anföras. Mot blodfluss brukas formeln:

Sanguis, mane in venis
Sicut Christus in poenis;
Sanguis, mane fixus
Sicut Christus fuit crucifixus.

Mot feber:

Deus vos solvet sambuco, panem et sal ego vobis adduco,
febrem tertianam et quotidianam accipite vos, qui nolo eam.

Mot fallandesot:

Meichior, Balthaser, portans hæc nomina Caspar,
Solvitur e morbo Domini pietate caduco.
Perpetret et ternas defunctis psallere missas.
Barachun. Barachagim. Destrue. Subalgat.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:36:41 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/magi/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free