- Project Runeberg -  Medeltidens magi /
159

(1902) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Middle Ages
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jehovahtjänsten hos hebreerna före babyloniska fångenskapen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och först sedan han erfarit, att hon icke äfven där spridt
fördärf omkring sig, utan att tvärtom Obed-Edoms hus
blifvit genom hennes närvaro välsignadt, låter han med
stora högtidligheter bringa henne upp till sin nya
hufvudstad, 2 Sam. 6.

De offer, som bragtes Jehovah, ansågos i ordets
egentliga bemärkelse för hans näring. Prästerna äro heliga,
»emedan de frambära Israels Guds föda» (Levit. 21: 8)
och »bringa rökelse åt hans näsa», Deut. 33: 10. Han
inskärper: »hafven akt, att I uti rättan tid räcken mig
mina offergåfvor, min eldoffers-mat till söt lukt», Num.
28: 1. Till hans dagliga näring offrades hvarje morgon.
och afton ett lamm och därtill ett visst mått semlomjöl till
spisoffer samt vin till dryckesoffer. Om sabbaten var
dubbelt så mycken offerföda föreskrifven, Num. 28. Inne
templet, i det heliga, stod ansiktets bord med tolf
osyrade bröd af fint hvetemjöl och därbredvid salt. På
samma bord hade de gyllene kärl sin plats, ur hvilka
dryckesoffrets vin göts. Därtill kom den massa offer,
som fullständigt eller delvis förbrändes på det jättestora
brandofferaltaret framför ingången till templet, »Jehovah
till söt lukt», såsom det upprepade gånger heter.
Offerföremålen ur växtriket beströddes med salt för att göras
smakligare, Lev. 2: 13. Så äfven djuroffren (Ezech. 43:
24, jämför Marc. 9: 48, 49), ehuru detta ej finnes
föreskrifvet i de uti Lagens böcker införda offerbuden.

Vi torde hafva anfört nog för att visa det
gammaljehovistiska gudsbegreppets antropomorfistiska skaplynne.
Till sitt sedliga innehåll åter är detsamma oförmedladt
monistiskt: det har ännu icke genomgått dualismens kris,
som ställer det goda mot det onda i tvenne personliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:20:03 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/magi/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free