- Project Runeberg -  Medeltidens magi /
168

(1902) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Middle Ages
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jehovahtjänsten hos hebreerna före babyloniska fångenskapen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

skrifter befintlig afhandling[1]
innehåller beskrifningen på
ett annat tempel, den assyriska Junos i Hierapolis,
hvilket i flera hänseenden företer en anmärkningsvärd likhet
med det salomoniska.

Följande beskrifning passar fullständigt in på bägge
templen. Tempelområdet inneslöts af murar[2]. Ingången
till hufvudbyggnaden var riktad åt öster[3]. På förgården
stod ett stort brandofferaltar af brons[4]. Nära ingången
till hufvudbyggnaden voro uppresta tvenne bronskolonner
(phallusbilder)[5]; de uti Jerusalem hade af Hiram fått
namnen Jakin och Boas; på de i Hierapolis lästes Jacchi
namn[6]. Dörrarne till hufvudbyggnadens ingång voro
prydda med snideriverk och förgyllda[7]. Det inre af
templet, taket inberäknadt, var öfverdraget med guld[8]. Det
var deladt i tvenne afdelningar: det heliga tempelrummet
och det allraheligaste; i det senare fingo endast
öfversteprästerna inträda[9]. I det heliga stodo åtskilliga
bildstoder af gudar, som utgjorde likasom en hofstat åt
templets hufvudgudomlighet[10]; där befann sig äfven rökaltaret,


[1] *) De dea Syria.
[2] 1) De dea Syria, 28.
[3] 2) Ib. 30.
[4] 3) Ib. 59. På detta altar
i Hierapolis offrades, likasom på det i Jerusalem, oxar, kor, getter
och får. Förf, till De dea Syria tillägger: »svin äro dem (prästerna
i Hierapolis) en fasa; de hvarken offra eller äta dem, några
förmena, därför att svinen äro orena, andra, därför att de äro heliga»,
Ib. 54.
[5] 4) Ib. 28.
[6] 5) 1 Kon. 7: 21. De dea Syria, 28. Man
har velat förklara orden Jakin och Boas ur hebreiskan och
öfversatt dem med »fasthet» och »kraft»; äfven dessa beteckningar
passa för symboler af den manliga alstringskraften. Phallusbilderna,
som upprestes af hebreer och fenicier, voro tillika Ascherastoder.
[7] 6) De dea Syria, 30; 1 Kon. 6: 34, 35.
[8] 7) De dea Syria, 30;
1 Kon. 6: 20, 21.
[9] 8) De dea Syria, 31. Det allra heligaste i
Hierapolis’ tempel var några trappsteg upphöjdt, men öppet; det
i Jerusalem var afstängdt med en guldkedja och en förlåt af
purpurtyg.
[10] 9) Så äfven i Jerusalems tempel, huru än det
reformatoriska partiet ifrade däremot.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:36:41 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/magi/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free