Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jehovahtjänsten hos hebreerna före babyloniska fångenskapen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
genom manipulationer med bilder, vare sig bilder af
Jehovah själf eller af underordnade husgudar[1], samt
framför allt genom profetisk ingifvelse. Det egentliga
statsoraklet, likasom oftertjänsten och högsta
domaremyndigheten, hade prästerskapet vid centraltemplet i Jerusalem
åt sig förbehållit. Till öfversteprästens skrud hörde
nämligen en på bröstet buren »rättsspråkets väska» af guld,
purpur, skarlakan och hvitt linne, till formen fyrkantig,
en handsbredd lång och bred, besatt med tolf
guldinfattade och med Israels stammars namn inskrifna stenar;
i denna »rättsspråkets väska» befunno sig urim och
tummim (förmodligen olika färgade stenar), medelst hvilka
orakelsvaren gåfvos genom öfversteprästens hand[2]. Man
erfar emellertid i gamla testamentet ganska litet om detta
orakel[3]
; konungarne synas hafva misstrott det och ej
velat underordna sig dess, det vill säga öfversteprästens
rättsspråk, och föröfrigt trängdes det snart i skuggan af
det antiprästerliga och folkliga orakel, som bestod i
profetdömet, en institution, genom hvilken de af folket
uppburne siarne och agitatorerna ofta lyckades göra sig till
förmyndare öfver både konungamakt och prästerskap.
Profetismens innersta grund är en djup och oförgänglig
sanning: det andliga universums enhet, människosläktets
lif i Gud och Guds omedelbara verksamhet i människoandarne
– en sanning, som tidtals fördunklas
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>