- Project Runeberg -  Medeltidens magi /
184

(1902) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Middle Ages
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jehovahtjänsten hos hebreerna före babyloniska fångenskapen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Ascheradyrkan, men då uppreste sig män sådane som Elia och
Elisa, och Baals välde blef i Israels rike hastigare
omstörtadt och grundligare tillintetgjordt än i Juda, där
jehovistisk centraltjänst och fenicisk kult likasom utöfvade
en magnetisk dragningskraft på hvarandra ända intill
babyloniska fångenskapen
[1].
Men äfven i Juda rike voro
»höjderna» så sammanvuxna med folkets vanor och
religiösa föreställningar, att bland de levitiskt sinnade
konungarne endast tvenne, Hiskia och Josia, vågade antasta
dem. Assa, Josaphat, Joas, Usia och Jotham, ehuru
prisade såsom fromma Jehovah-tjänare, offrade fortfarande
på de gamla offerplatserna.

Mot bägge dessa kämpande partier stod lika
fientligt det reformatoriska – fjäriln, som utfiugit ur
gammal-jehovismens puppa. Nästan omärkligt hade denna
sublima uppenbarelse af hvad som dvalts på djupet af
den hebreiska andan förberedts i profetdömets sköte.
Alltifrån det hebreiska samhällets uppblomstring till makt
och anseende under Davids regering voro i allt rikare
mån de materiella villkoren för intellektuell kultur
förhanden. Det dröjde därefter icke länge, innan en
nationallitteratur uppstod. Välståndet och freden under Salomos
spira tilläto och äggade det högtbegåfvade folket att
inträda inom portarne till forskningens, tankens och
poesiens värld; denne konung själf berömmes för sin vishet,
sina skaldestycken, sin språkkunskap, sin kännedom om
djur och växter, »från cedern på Libanon till isopen, som
växer på väggen», och han jämföres i detta hänseende


[1] Af Juda rikes 20 konungar äro de 13 tillgifna den
fenicisk-syriska kulten, bland hvilka de fyra, som regerade närmast
före exilen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:20:03 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/magi/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free