- Project Runeberg -  Medeltidens magi /
193

(1902) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Middle Ages
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jehovahtjänsten hos hebreerna före babyloniska fångenskapen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

På denna lag, med hvilken väl åtskilliga
uppteckningar af profetiska utsagor samt historiska sånger och
traditioner voro förenade, hade det gammal-jehovistiska
partiet åberopat sig mot reformatorerna (jämför Jer. 18:
18). Om dess värde voro desse af olika tankar.
Jeremia påstod den vara förfalskad: »de skriftlärdes
lögngriffel har gjort den till lögn»
[1].

Det är anmärkningsvärdt, att reformatorerna, innan
de själfva fått den af Hilkia funna lagboken till sitt stöd,
aldrig, såvidt man får döma af urkunderna, åberopade
sig på Moses såsom lagstiftare. I de profetiska skrifter,
som äro äldre än året 622, förekommer icke ens hans
namn mer än en enda gång, nämligen i den starkt
interpolerade Micha (6: 4), hvarjämte Jeremia, som upplefde
exilen, nämner det kap. 15: 1. De den tiden om Moses
gängse traditionerna ställde honom visserligen högt såsom
folkets politiske befriare, men talade ej till förmån för
honom hos bildstormande monoteister
[2]. Man erinrade
sig ännu Nehusthan, ormguden, hvars bild af koppar
Moses lät förfärdiga i öknen; den hade varit fäderna så helig,
att de förde den med sig under ökenvandringen, visste
bevara den under domarnes stormiga tider och städse
rökade för den ända till Hiskias dagar, hvilken
reformatoriske konung ändtligen lät förstöra denna bild.
Betänklig i monoteistiskt hänseende var väl äfven den mystiske
Azazel, hvilken en urgammal, måhända från Moses
härstammande lag om försoningsdagens firande ställde i


[1] Jer. 8: 8.
[2] I de under Jesaias namn samlade skrifterna
förekommer namnet Moses i 63: 11, 12; men dessa skrifter äro
från och med kap. 38 yngre än Juda rikes förstöring. I de
efterexiliska skrifterna nämnes han desto oftare och det såsom
lagstiftare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:36:41 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/magi/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free