- Project Runeberg -  Medeltidens magi /
194

(1902) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Middle Ages
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jehovahtjänsten hos hebreerna före babyloniska fångenskapen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

jämbredd med Jehovah; till syndoffer framfördes nämligen
då tvenne bockar, af hvilka den ene genom lottning
bestämdes åt Jehovah och slaktades af öfversteprästen, den
andre åt Azazel och släpptes i öknen, sedan
öfversteprästen medelst handpåläggning öfverflvttat Israels
missgärningar på hans hufvud
[1].
Ytterligare ställde traditionen
Moses i ett fientligt förhållande till omskärelsen
[2].

Men Josias blodiga reformalionsförsök hade blott en
öfvergående verkan. Knappt hade stormen, som
frambesvurits genom den i templet funna lagboken, hunnit
lägga sig med denne konungs död, förrän de förhärjade
höjderna åter buro kapeller och altaren, samt bilderna
än en gång höllo sitt intåg i templet. Hebreerna hafva
i alla tider med sin utomordentliga emottaglighet för nya


[1] Exod. 16. Egyptierna hade ett liknande bruk (Plut.: De
Iside et Osiride, 73; Herodot, 2: 39), så äfven afghanerna ännu
dag (Revue des deux mondes, 1 Nov. 1863). Ordet Aziz, Azael
och Azazel betecknade hos fenicierna en ond gudamakt (Movers:
Die Phönicier, 1, 370). I rabbinska litteraturen är Hasasel eller
Azazel icke obekant; i Henochs bok, som är skrifven samtidigt
med Daniels, uppträder han såsom en af de i ärkefadern Jareds
dagar (Genesis 6: 1-4) genom de jordiska kvinnornas lockelser
fallne änglarne eller gudasönerna; här undervisar han efter sitt fall
människorna i civilisationens onda konster och blir till straff
därför hunden med mörkrets kedjor under ett berg i öknen Dudael
(Henoch 6-10 m. fl. ställen). I medeltidens magi och i
sextonhundratalets besvärjelseböcker spelar Azazel rollen af ond ängel.
De kyrkliga bibelöfversättningarne, med Vulgata i spetsen, hafva
gjort plumpa försök att blifva kvitt denna mystiska personlighet.
Vulgata har i stället för Azazel »caper emissarius»; den svenska
öfversättningen »fribocken». Att redogöra för det filologiska
konststycke, hvarmedelst en sådan öfversättning kom till stånd, hör ej
hit. Gesenius anser, i likhet med alexandrinska öfversättningen,
att Azazel betyder »afvärjaren», och anmärker, att detta sannolikt
ursprungligen var namnet på en afgud, hvilken i likhet med
Saturnus och Mars blidkades med syndoffer.
[2] Jos. 5: 2-9; Exod. 4: 24-26.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:36:41 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/magi/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free