- Project Runeberg -  Medeltidens magi /
196

(1902) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Middle Ages
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jehovahtjänsten hos hebreerna före babyloniska fångenskapen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Exilen bröt gammal-jehovismen så fullständigt, att
densamma, genom kritiken återuppdagad i sina
hufvudsakligare drag och framställd för den rättrogne judiske
monoteisten till betraktelse, endast kan uppfylla honom med
häpnad och förvåning och låta honom betvifla, att en så
ful larv någonsin gömt i sitt sköte upphofvet till en så
ädel religionsform. Han skall, om hans betraktelse håller
sig blott till ytan af saken, betrakta en sådan stamfader
med ungefär samma känslor, som den civiliserade och
förfinade människan emottager det stamträd, som Darwins
teori räcker henne; men han bör ock, när han gjort
sig förtrogen med mänsklighetens historia i dess helhet
och med de lagar, som röja sin tillvaro i henne, snart
försona sig med tanken, att hans folk – i stället för att
utifrån, genom en uppenbarelse, förmedlad af de yttre
sinnena, hafva undfått den ende sanne Guds kännedom
– var af Honom utsedt att i hård kamp med sig själft
luttras till emottagande af denna kunskap såsom en inre,
andlig uppenbarelse, samt att älska och vårda den såsom
sin dyrt förvärfvade besittning.

Jerusalems förstöring genom Titus upphäfde i sin
ordning offertjänsten och godtgjorde därmed det affall
från den rena idéen, till hvilket reformatorerna måste
bekväma sig, då de togo levitismen till sin bundsförvant.

Ännu icke mogne för Jesaias gudsmedvetande
pålade sig hebreerna efter exilen frivilligt en börda af yttre
stadgar, kanske lika tryckande och för andens religion
säkert lika främmande som offertjänsten. Men Sem, som
nu bor i Japhets hyddor och med honom troget delar
arbetet i kulturens tjänst, synes redan visa, det han ej
förgäter, att om än denna formalism har uppfyllt ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:36:41 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/magi/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free