- Project Runeberg -  Medeltidens magi /
203

(1902) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Middle Ages
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tillägg till d:o

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

I Mekka dyrkades, jämte den ryktbara svarta stenen,
äfven en Baalsbild, »Hobal», uppställd öfver en brunn.
(Bland simeoniternas städer förekommer en, som efter
den där idkade Baalstjänsten hette Baal-ha-bér, d. ä. »Baal
af brunnen».) Men äfven den tredje religionsform, som
vid sidan af den gamla stentjänsten och Baalskulten
blomstrade bland hebreerna före exilen, nämligen den
jehovistiska tjurtjänsten, har i Mekka efterlämnat spår.
Arabiska traditioner omtala, att när det främmande folk, som
länge haft Mekka i besittning, blef därifrån fördrifvet,
nedgräfde det i brunnen Zamzam två gyllene behornade
djur samt åtskilliga svärd och bröstharnesk, som förut
haft sin plats i templet. Flere århundraden därefter blefvo
dessa saker af Muhammeds stamfader Abd-al-Mottalib
uppgräfda. Det ena af de gyllene djuren användes då till
förgyllning af tempeldörren; det andra nedlades åter
brunnen och förblef där länge. – Brunnen Zamzams
gamla namn var Ber-zeba. Så hette ock en helig brunn
Simeons stams land.

Sedan vi i korthet redogjort för denna hypotes,
hvilken åtminstone är ägnad att utgöra en af synpunkterna
vid den fortsatta forskningen i denna riktning, meddela
vi här nedan några utdrag ur inledningen till förf:s verk,
hvilka för våra läsare hafva det särskilda intresset att
beröra en fråga, som genom en föregående uppsats blifvit
föremål för deras uppmärksamhet.

Förf. skrifver bland annat:

»Att monoteismen, den rena jehovismen, såsom
Pentateuchen (de fem s. k. Moseböckerna) låter påskina,
alltifrån Moses’ tid varit israeliternas religion, och att allt,
som därmed icke står i samklang, gällt för ingenting

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:36:41 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/magi/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free