Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tillägg till d:o
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
alltså gjort denne orm, så har han antingen brutit sitt
eget bud, hvilket ej är sannolikt, eller ock härrör detta bud
icke från honom. Därför säga vi med Winer[1]: »Den
senare strängheten i en bildlös religion få vi allraminst
söka hos israeliterna i öknen». Att Moses ärat Jehovah
själf i djurgestalt förmå vi icke bevisa ur Pentateuchen;
för det hafva bearbetarne tillräckligt sörjt; men väl låter
detta ur Dom. 17 och 18 bevisa sig om hans sonson och
alla dennes efterkommande. Bertheau[2] har satt utom
tvifvel, att den bild, som Micha lät göra, föreställde Jehovah
i gestalten af en tjur. Åt denna bild blef en levit såsom
präst anställd, hvilken levit vi först senare (18: 20)
lära känna såsom Jonathan, Gersons son, Moses’ son[3].
Denna bild med allt hvad därtill hörde stals af daniterna
och uppställdes i den af dem eröfrade och efter dem
med namnet Dan uppkallade staden Lais. Jonathan hade
låtit öfvertala sig att följa dem, och »han och hans söner
blefvo Dans präster intill den dag, då invånarne i
fångenskap bortfördes» (18: 30), d. v. s. till den
assyriska fångenskapen. I Dan ärades alltså Jehovah städse
gestalten af en tjur; det var den andra hufvudorten för
detta slags kult, och författaren till stället, 1 Kon. 12: 28,
29, misstager sig otvifvelaktigt, då han säger, att Jerobeam
uppställt den gyllene tjuren (kalfven) i Dan. Jerobeam
har endast kunnat sanktionera den tjurtjänst, som då bestod
därstädes. Vid denna bild fungerade således såsom präst
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>