- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
5

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Norske kunstforhold i det 18de aarhundre

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

5

Kongsberg kirke. Hovedindgangsvæggens gallerier med Chr. Thaannings billedrække og marmorering.

Ogsaa den kunst som her skai undersøkes, viser
for de norskfødte maleres vedkommende indslag fra
bondekunsten paa det dekorative omraade. Men i
alt væsentlig er den et utslag av bykulturen.

III.

Efter dette er det forklarlig nok at denne kunst
maatte betinges av paavirkningerne fra utlandet. De
kunstneriske strømninger og smaksbølgerne ute i det
store Europa speiler sig i den — avbleket og rusti*
ficert, men tydelig merkbare allikevel. Det stilistiske
skille som bestemt markerer aarhundrets norske maler*
kunst er rokokoen, som optræder i de fleste av vore
byer ca. 1750 — et snes aar efter at den var fuldt
utviklet i sit moderland Frankrike.

Indtil 1750 hersker barokstilen enevældig — i bil*
ledernes formgivning, komposition og farve. Stil og
motivvalg fortsættes temmelig umiddelbart fra 1600=
aarenes 2den del. Det vilde forsaavidt ha været mere
organisk at begynde vor fremstilling med barokkun*
stens optræden i Norge ca. 1650, om vi ikke allerede

tidligere hadde eiet en oversigt over hoveddragene
iallefald i den kirkelige kunsts utvikling indtil hen*
imot aar 1700.5 Derfor falder det naturlig at ta
utg-angspunkt fra dette tidspunkt. Den hollandske og
flamske indflydelse som hadde naadd os over Dan*
mark, hvor den gjennem hele den 2den del av 1600*
aarene var repræsentert av en række malere — frem*
for alt Karel v. Mander og Abraham Wuchters —
er det som hos os danner grundlaget for utviklingen
opigjennem 1700*aarenes 1ste del, samtidig som særlig
paa Østlandet reflekser spores fra Ludvig XIV’s
franske barok.6 Ofte kan det forøvrig være vanske*
lig nok at spore noget bevisst stilideal i de jevne,
haandverksmæssige «skildrer»*arbeider. Der er por*
trætter som Peter Batta’s fra Trøndelagen i 1720*
aarene, hvor kompositionens naturlighet, opfatningens
enkle alvor og den rolige, mørke kolorit bærer bud
om de nederlandske traditioner — mens vi f. eks. i
Kristiania*portrætter fra samme tid finder en lysere,
livligere farve, en chablonmæssig opfatning, en paatat
selvbevissthet i holdningen, en pompøs festivitas i
herrernes mægtige parykker og i damernes sprakende

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free