- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
10

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Norske kunstforhold i det 18de aarhundre

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

10

Norske kunstforhold i det 18de aarhundre.

lem bykunsten i de forskjellige landsdeler, slik som
tilfældet er i utpræget grad for bondekunstens ved*
kommende. Et arbeide fra Telemarken f. eks. kan
ikke forveksles med et fra Hallingdal. Et gammelt
usignert portræt lar sig derimot paa forhaand ikke
bestemme lokalt, medmindre man gjenkjender male*
ren. Inddelingen av vort materiale i lokale grupper
skyldes derfor kun rent praktiske grunde. — Des*
uten har vi som nævnt en egen kunstnertype i de
omreisende malere som drog fra by til by og slog
sig ned paa de forskjellige steder ofte for aarrækker
— eftersom bestillingerne var til. Vi har karakter*
istiske eksempler i Eggert AJunch, Bergius, Wich*
mann og Michaelsen, hvis reiser kan følges i de ar*
beider de har efterlatt paa de forskjellige steder.
Deres virksomhet er skildret under de byer hvor de
har opholdt sig længst og efterlatt sig mest. Ganske
samme to typer — den fastboende og den omrei*
sende — møter vi blandt tidsalderens norske træskjæ*
rere eller bildthuggere.17

Den følgende fremstilling er ikke andet end fore*
løbig orientering, som i høi grad trænger utdypning
og utfylding. Endnu vil meget av værdi kunne
bringes for dagen, naar vor gamle kunstneriske kul*
tur blir gjenstand for den systematiske registrering,
som er sterkt paakrævet. Her er desuten omtrent
udelukkende tat hensyn til slike arbeider som har
kunnet henføres til bestemte kunstnerpersonligheter.
Mens den store mængde billeder, som hittil ikke
har kunnet bestemmes, men som stundom hører
blandt de kunstnerisk betydeligste, ofte har maattet
sættes tilside. Undersøkelsen bygger for en stor del
paa det materiale, som blev fremlagt ved de kultur*
historiske utstillinger i Trondhjem 1897, i Kristiania
1901 og ved portrætutstillingen i Bergen 1911. Endnu
mangler oversigt over hvad Nordland og Kristians*
sands stift har at by. Det er en iøinefaldende lakune
i fremstillingen, at den omtrent fuldstændig har
maattet forbigaa hele Sørlandet. Byerne her som
spilte slik fremskutt rolle i 1700*aarenes økonomiske

Dronningens salon, Stiftsgaarden, Trondhjem. Stukkaturarbeider paa brandmur og loft av J. C. C. Michaelsen. Dørstykker.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free