- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
13

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senbarok malerkunst i Trondhjem indtil 1750

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

13

Han hadde 1694 arbeidet for Iver v. Ahnen paa Molde
saavel med at «ansmørre vægge som forfærdige skil*
derie». I aarene 1704—1716 sees han meget hyppig
at ha utført alslags maling av domkirkens inventar,
og 1711 fik han eneret til «Ligkistearbeide eller andet
Jordefærd vedkommende». Imidlertid har han paa
en maate som er typisk for 18de aarhundres malere
hertillands drevet figurmaleriet som kunst ved siden
av sit haandverk. For han kaldes ved sin død ut*
trykkelig «kontrafeier». Sin søstersøn Paul Georg
Melhorn hadde han i lære 1711—1719. Denne
Paul Georg fortsatte indtil 1722 i lære hos kontra*
feieren Jens Rasmussen Sandberg, som selv
hadde været svend først hos Peter Lilie (1703—1710),
senere hos Povel Melhorn. Sandberg utførte bl. a.
1738 i Tydalens kirke al maling av interiøret og den
endnu bevarede serie av ni gammeltestamentlige bil*
leder i koret,19 likesom han gjorde meget malerarbeide
i domkirken mellem aarene 1711 og 1737. Han ser
ut til at være død 1743.20

Flere arbeider kjender vi av en anden av Povel
Melhorns elever, Rasmus J acobsen Tegelgaard.
I allefald i aarene 1706—1707 var han læredreng hos
Melhorn. Han er uten tvil søn av løitnantvaktmester
i Trondhjem Jacob Rasmussen Teilgaard, som 26de jan.
1682 giftet sig med Ingeborg Hansdatter. «Rasmus
Teigelgaard Contrafeyer» betalte 1714 2 daler skat i
domkirkesognet av sit rnalerhaandverk, mens han
1715 og 1716 var fritat. Han var altsaa portræt*
maler, men ved siden derav haandverker, for 20de dec.
1713 fik han betalt av Vor Frue kirke «for hand
staferede Galleriet for Alteret og Sacristiet bag Alteret
udi alt 5 Rdlr.»21 1724 signerte han det staselige
alterbillede for den 1726 færdigbyggede kirke i Kri*
stianssund. Kirken blev revet 1884, men altertavlen
hænger nu i koret i Kirkelandets kirke i Kristians*
sund og har sin originale ramme av en listtype med
régence*ornamentik, som oftere findes paa Trond*
hjemsarbeider fra denne tid. Billedet som er meget
stort, fremstiller «hyrdernes tilbedelse», bærer indskrift
med givernes navn samt «Pinxit Erasmus Tegel*
gaardius» — «Anno 1724».22 Det er et efter vore
forhold ganske udmerket billede, helt i 1600*tallets
barokmaleris stil med sammentrængt komposition,
sterke forkortninger og lyseffekter. Formodentlig er
det malt paa grundlag av kobberstik efter en italiensk
mester. Man tør neppe tiltro vor maler en saa ut*
viklet selvstændig kompositionsevne — han vilde vel
isaafald ogsaa ha tilføiet «invenit» ved siden av
«pinxit». Men.han viser sig at ha fuldt herredømme
over de enkelte figurer og maa ha faat en grundig
kunstnerisk og teknisk utdannelse hos Melhorn,

medmindre han i mellemtiden har været uten*
lands.

Billedet har den ægte barokke kontrast mellem
sterk og forskjelligartet lys og dyp skygge. Hyr*
derne og den lille Johannes er samlet om Maria som
tilbeder barnet i et mørkt rum eller en ruin, hvis
bakgrund gjennembrytes av et vindu, hvorigjennem
sees en skyet himmel med svovlgul solnedgangsvirk*
ning. Det sterkeste lys utstraaler fra barnet selv
over figurernes ansigter, hænder og dragter. En
tredje lyskilde ligger utenfor billedet til venstre.
Alle disse lyseffekter brytes mot dype sortbrune
skygger, og sammen med de mange blaa, violette,
grønne, brune og høirøde draperier gir de billedet
en urolig, flakkende virkning, som maleren neppe
kan siges at ha hat evne til harmonisk at beherske.
Allikevel er arbeidet et interessant tiltak, som viser
at malerne herhjemme har git sig trøstig i kast med
større opgaver og har søkt at løse dem i sin- tids
aand.

Den samme faste plastiske formbehandling og samme
skarphet i sammenstøtet mellem sortbrune skygger og

Rasmus Tegelgaard (?): Portræt av sogneprest A. Barhow.
(* Kirkelandets kirke, Kristianssund.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free