- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
25

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senbarok malerkunst i Bergen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sensbarok malerkunst i Bergen. 25

for, sees en Haand gjennem en Sky udrakt, holdende
en forgyldt Krone lige over Dydens Isse, hvorhos
læses disse Ord: Ornantem me orna coronam. Paa
Piedestallen under Globus findes saadan Inscription:
Terræ impero, pareo cælo». Hjørnene blev utfyldt
med fire mindre felter fra æreporten, fremstillende
«Mars med en formidable Mine», «Neptunus med sin
Tridente», Minerva og endelig «Nereus med Cornu
Copiæ hvorav adskillige Slags Fiske udfarer, der allu*

portens arkitektur, ha virket temmelig naivt, naar den
blev overført paa piafonden.

Ogsaa i stadthauptmandens og de eligerede mænds
sal i raadhuset hadde Wagner malt piafonden, «hvil*
ket nok er et med de smukkeste Støkker som er
kommet fra Hans Haand».50 Ogsaa her hjalp la*
tinske indskrifter til tydningen av det temmelig ind*
viklede allegoriske motiv. Et av bølgerne omtumlet
skib er strandet mellem klipper og en skibsofficer

S. Wagner: Korsfæstelsen. Fra altertavlen i Bergens korskirke.

derer paa den store Velsignelse som den Guddomme*
lige Forsyn meddeler Staden av Havet, hvilket er
Landets importanteste Producter og hvormed den
største Handel drives». Alle hjørnefeltenes figurer
var i motsætning til det polykrome midtfelt malt
graat i graat som stenstatuer. Det tør være, at Hil*
brand Meyer har ret i at kritisere sammenstillingen
av disse grisailler paa samme flate med det naturali*
stisk malte midtfelt. I det hele maa den umiddelbare
sidestilling av dekorative enkeltheter som med sin
ulike grad av illusion kan ha været berettiget i ære*

sees, som roper ut ordene: «Dubiis ne defice rebus,»
(d. e. tap ikke motet under vanskelighetene!). Ber*
gens by er personificert som en vestalinde, som
sitter paa syv kuler, byens vaabenmerke. Hun ser
paa at Neptun med treforken hjælper stadens skib
av grunden igjen. «Uagtet dette Støkke av sin
Mester, med Hans allerstørste Flid er udført, saa vil
dog de, som i denne videnskab prætenderer at for*
staa noget, criticere den paa Skibet præsenterende
Officier, at den, i Proportion av Skibet, er altfor stor.»
Men meningen er jo, fortsætter Meyer, at «denne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free