- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
29

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senbarok malerkunst i byerne ved Kristianiafjorden. — Overgang til rokoko omkring 1750

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

29

dets midte og 2den del tør vel sættes i forbindelse
med disse kunstnere eller med «Contrafeyer Esaias
Rapost» av tysk slegt som fra ca. 1644 til sin død
1678 arbeidet i Kristiania.5 Desuten er det sand*
synlig, at den nævnte hollænder Adam van Breen,
som kan paavises i Kristiania og paa Kongsberg 1624
— 1646, har malt de velkjendte, noble portrætter av
biskop O. Boesøn og av borgermester Lars Ruus og
hustru.6 Den nederlandske indflydelse har fra Kri*
stiania bredt sig til landdistrikterne og byerne rundt
fjorden. Malere, bygmestre og billedskjærere, ofte
med utenlandske navn, drog rundt, arbeidet ved kir*
kerne og for privatfolk.7 Men selvsagt har bevægel*
serne koncentrert sig i Kristiania.

En gruppe dygtig malte og meget dekorative por*
trætter skiller sig ut som tydelig præget av en be*
stemt mesters haand. Han har arbeidet i 1680—90*
aarene. Han har 1681 malt de staslige knæstykker i
Folkemuseet av hospitalsforstander i Oslo Lars Ja*
cobsøn Stub og hustru Magdalene And, og samme
aar sogneprest i Sørum Colbjørn Torstensøn og hu*
stru Catharine Stub, Kjeld Stubs datter (tilh. Anker,
Rød), samt 1693 dobbeltportrættet av sogneprest i
Trøgstad Even Nielsen Romedahl og hustru Maren
Brunow (tilh. apoteker dr. H. Hvoslef, Kr.a).8 Disse

og flere billeder av samme maler er — omend i sva*
kere grad — præget av samme solide nederlandske
tradition. Mændene bærer dels naturlig haar, dels
tidlige allongeparykker. Kvinderne har stort sort
hodetøi kantet med kniplinger, bred, hvit kniplings*
krave over det mørke kjoleliv og hvite, kniplings*
kantede ærmer, som sammenholdes med mørke sløi*
fer, — om halsen guldkjeder — og de er alle kom*
ponert omtrent paa samme vis, idet høire haand støt*
tes til et bord, venstre holder en gjenstand. De er
omhyggelig malt, mørke i tonen og meget dekora*
tive med kraftige indslag av hvitt, lakrødt, gult mot
alt det sorte i dragt og bakgrund. En dygtig skil*
drer har malt dem — en mand som maa ha set ad*
skillig god kunst ute i verden. Andreas Aubert har
sammenstillet disse billeder og han mente bestemt, at
de to holdningsfulde knæstykker av studenterne Ham*
mer, begge signert 1788 (tilh. aktiemægler O. M. Hauge,
Kr.a), ogsaa var malt av samme mester. Dette viser
sig ved fornyet undersøkelse utvilsomt at maatte være
tilfældet, — saavel malemaate og kolorit som figurstil*
lingerne er nær beslegtet særlig med de nævnte kvinde*
portrætter. Men Aubert var ikke opmerksom paa den
anvisning paa kunstneren som vi dermed har. Ham*
mer*portrættene gaar nemlig for at være malt av

Peder Andersen: Portræt av hospitalsforstander Lars Stub.
(* Norsk folkemuseum.)

Peder Andersen: Portræt av Magdalene Stub, f. And.
(* Norsk folkemuseum.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free