- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
30

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senbarok malerkunst i byerne ved Kristianiafjorden. — Overgang til rokoko omkring 1750

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30

Serubarok malerkunst i byerne ved Kristianiafjorden.

«Hofskildrer Andersen».9 Og han kan ingen anden
være end den norskfødte Peder Andersen med
tilnavnet «Nordmand», som erhvervet sig et navn i
Danmark som historiemaler og 1683 fik titel av «hof*
skildrer», malte portrætter, dekorerte i Fredriksborg
slot og paa Rosenborg og desuten var lærer for sin
yngre landsmand Magnus Berg. Ogsaa han hadde

Peder Andersen: Portræt av sogneprest Colbjørn Torstensøn.

(* Godseier Anker, Red, Fr.hald.)

utdannet sig i hollændernes tradition, men hadde des*
uten været i Italien sammen med arkitekten og ma*
leren Lambert v. Haven fra Bergen, som skal ha væ*
ret hans lærer. Sammenligner man den nævnte gruppe
norske portrætter med enkeltfigurene paa Peder An*
dersens store repræsentative gruppebillede i Fredriks*
borg*museet av «Landskronas overgivelse til Kong
Kristian V 2. august 1676», malt som forbillede for
gobelinen paa Rosenborg,10 saa er overensstemmelsen
iøinefaldende med hensyn saavel paa menneskeskil*
dringen som paa stofbehandlingen i dragter, paryk*
ker o. lign. Fælles for alle disse arbeider er den
tunge, noget monotone farve og noget visst stivt,
men dog pompøst*repræsentativt i figurstilen.

Vi kan derfor gaa ut fra som yderst sandsynlig,
at Peder Andersen har malt de nævnte norske por*
trætter og vel mange flere. Enten har maleren be*

søkt sit fædreland og utført bestillinger, eller nord*
mænd har under ophold i Kjøbenhavn latt sig skil*
dre av sin anseede landsmand. Selv om Peder An*
dersen som kunstner ikke stod paa høide med hof*
fets og adelens yndlingsmalere paa denne tid — Abra*
ham Wuchters, Karel v. Mandern eller Jacques d’Agar,
var han dog en meget respektabel dygtighet, og hans
portrætter hævder sig særlig fordelagtig i det norske
miliø. Han døde 1694.

Kristianias gamle kunstneriske forbindelse med Hol*
land styrkes saa sent som ca. 1700, da den dygtige
landskapsmaler Jacob Coning fra Amsterdam
gjester trakterne omkring Kristianiafjorden og maler
ikke blot portrætter, men — noget temmelig enestaa*
ende i datidens Norge — landskaper. Ca. 1677 kom
han til Kjøbenhavn, tok borgerskap som skildrer 1690,
blev hofmaler 1698. Dette aar sendte Kristian V
ham til Norge for at male prospekter av de steder
kongen mindtes fra sin reise 1685, særlig byer og
fæstninger. Iallefald 1698 og 1699 var han her, des*
uten 1704 og 1705. Hans bekjendte prospekter fra
Kristiania og egnene langs fjorden (nu deponert i
bymuseet paa Frogner) er datert 1698—1702. De har
overveiende kulturhistorisk interesse, men viser sam*
tidig en gjengians av den store hollandske landskaps*
kunst som nu var ifærd med at dø ut.11

I Danmark, hvor Coning levet endnu 1718, malte
han portrætter. Det samme har han uten tvil gjort
ikke bare i Kristiania, hvor han mest bodde, men
paa sine reiser i Norge. De store kjøbmænd, hvis
glanstid nu satte ind, og enkelte embedsmænd har
latt sig «skildre». Saavidt vites kjendes kun ett sig*
nert norsk portræt av Coning. Det er det sterkt
medtagne av oberst og kommandant paa Akershus
Nic. de Seue fra 1699 (tilh. frk. de Seue, Holme*
strand). Derimot findes en hel række meget vakre
usignerte portrætter fra disse aar, som ved figurstil,
kolorit og hele sin fornemme holdning umiskjendelig
bærer præg av samme ædle traditioner som Conings
norske landskaper. Det er Andreas Aubert, som har
utskilt denne gruppe som sandsynlige verker av Co*
ning. Saaledes portrættet av James Collett, som ind*
vandret til Kristiania 1683 og døde 1727, — av
sønnen stadskaptein James Collett [(† 1724), — av
svogeren Peder Rosenberg († 1718) og hustru Kir*
sten Leuch.12 Videre portræt av brigadier og kom*
mandant paa Akershus Nic. Sibbern († 1722) og
hans hustru Annichen Huus. Særlig er Sibberns et
ypperlig portræt med noget av Rembrandt*tonen i sig.
Videre portrætter av fru Anne Marie v. Gabel f.
v. Tritzschler, — av Anne Margrethe Brockenhuus
Løwenhielm (de fire sidste fandtes 1901 paa Værne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free