- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
38

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senbarok malerkunst i byerne ved Kristianiafjorden. — Overgang til rokoko omkring 1750

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

38

Serubarok malerkunst i byerne ved Kristianiafjorden.

Ukjendt maler: Generalinde Karen Hausmann.

(* Frk. Wedel Jarlsberg, Bærum.)

bokført deres økonomiske mellemværende, kan vi se,
hvordan Blix fra første stund har forstrukket ham
med penger ikke bare til malersaker, men først og
fremst til alle slags luksuriøse klær, til kjoler med
fløiels*manchetter, fløielsvester med silkefor, silke*
strømper i mængder, parykker, silketørklær, fine skjor*
ter, lommetørklær, sko o. s. v., o. s. v. samt reisepen*
ger. En avskrift blev nemlig bilagt skiftet, da Munchs
bo skulde gjøres op.39

Foruten det eiendommelige menneskelige dokument
om en gammel norsk kunstner, som dette skifte gir
os, sætter det os ogsaa i stand til at følge ham skridt
for skridt like til hans død. I december 1746 kom
han som nævnt til Blix paa Fredrikshald og blev der
til februar 1754, dog ser han ut til at ha været bort*
reist afte i sommermaanederne, saaledes vistnok 1751
og 1752 — uten tvil for at utføre bestillinger. I fe*
bruar 1754 fik han reisepenger av Blix og drog «op
i landet» — bl. a. like op til N. Land — og blev
borte indtil mars 1757, da han vendte tilbake til
Fredrikshald og blev hos Blix til sin død 2. septem*
ber 1764, dog vistnok fremdeles med maanedlange
smaareiser indimellem. Fra disse aar stammer da og*
saa de sikre arbeider, som kjendes av Munch. Det

er altertavler og portrætter utført enten paa Fredriks*
hald eller paa reiserne.

Altertavlen i Skjeberg kirke i sin pompøse, sen*
barokke søileindfatning er en oversættelse i farve av
Rembrandts store radering av korsnedtagelsen (1633).
Grundfarverne er lyse og ganske rike, men tavlen er
hel og harmonisk i tonen. Høirødt, grønt, violet,
blekgult er de klædt i de sterkt belyste skikkelser i
billedets midte omkring det gullige Kristuslik, og den
øverst ved korset staaende mand er lys rødviolet.
Paa siderne indfattes disse farvegrupper av mørkt
blaat og violet i de flankerende figurers dragter, mens
himmelbakgrunden er lys opalgrøn med rødlige kveld*
skyer i horisonten. Penselføringen er myk og male*
risk, men formen gjennemgaaende løs og usikker.
Konturerne er gjerne brunlig akcentuert, skyggerne
graabrune. Men de herskende milde gullige, violette
og rosa toner gir billedet avgjort rokokokarakter til*
trods for det rembrandtske motiv. Farvekompositio*
nen maa derfor være Eggert Munchs egen, og den
vidner om et avgjort koloristisk talent.

I Skjebergs annekskirke Ingedalen har Brodahl
ment ogsaa at se et arbeide av Munch i altertavlen
med kongernes tilbedelse. Den efter beskrivelsen
rikt polykrome og varme farvekomposition gjør det
ikke usandsynlig at saa er tilfældet. Kanske skyldes
ogsaa figurmotivet her ham selv. Derimot har han
i Nordsinnen kirke i Valders gjentat sin Rembrandt*

E g g e’r QM]u n c h : Altertavle med korsnedtagelsen
(efter Rembrandt). Nordsinnen kirke.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free