- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
59

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Trondhjemsk rokoko efter 1750

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

59

tøren fra Trondhjem og Surendalen forsøke paa at
fortsætte sin kunst i Bergen. Men først 24. januar
1788 opnaadde han at faa borgerskap i Bergen som
«Skildrer».22 Og det synes alt overveiende at ha væ*
ret som portrætmaler, han her har virket — i mot*
sætning til hvad tilfældet var i Trondhjem. Iallefald
hvis man skal dømme efter det bevarte materiale.

Imidlertid har han — med eller mot loven og for*
modentlig fordi han var den eneste fagmand — malt
portrætter og figurdekorationer længe førend han fik
borgerskap. Saaledes har han 1786 signert det ene*
ste dekorative arbeide, som kjendes av ham paa disse
kanter. Det er vægmalerierne paa den gamle gaard
Milde i Fane, en av de skjønneste idyller i omegnen
av Bergen. Den var allerede 1719 herskabelig be*
bygget, hadde en rikt utstyrt have og malte tapeter,
dels av papir og dels av lærret.23

Uten paa flere aar at ha set disse vægbilleder er
det umulig at uttale nogen bestemt mening om dem.
Det er kun stillebensstykkerne over dørene i den ene
stue, som Michaelsen har signert det ene av. Men
høist sandsynlig er det, at han har malt ogsaa de
store landskaber med bygninger og figurer, som fyl*
der væggene fra fotpanel til tak i dette rum. Trær
og hus viser ganske samme former som paa Ranes*
tapetene, og de smaa figurer har samme karakter og
er indsat paa samme litt spredte og klodsede maate
som i Trondhjemstapetene. Hverken landskap eller
husformer virker norsk, men nærmest mellem*euro*
pæisk og er vel malt efter kobberstik. De synes at
virke i høi grad dekorativt, og kronerne paa de store
løvtrær, som med sine spinkle stammer vokser op av
forgrunden, fylder den høie horisont kraftig, bredt
og ornamentalt. Ogsaa den vakre louis*seize*brand*
mur i samme rum viser guirlandre med de Michael*
senske rose* og vindrueklasemotiver, som vi altsam*
men kjender fra dronningens salon i Stiftsgaarden i
Trondhjem. Endog takets midtparti er fyldt med et
maleri, som fremstiller musicerende engler.

Den andre stuen paa Milde har graat i graat malte
lærretstapeter som kanske ogsaa tør stamme fra Mi*
chaelsens haand, hvis det ikke er dem som alt fand*
tes 1719. De har nemlig en karakter, som nærmest
viser renæssancens grotesk*motiver isprængt med ré*
gence*stilens lambrequiner og baldakiner fra 1700*tal*
lets 1ste del (s. 56). Kanske har Michaelsen bare benyt*
tet et gammelt forbillede. Væggene har faat en rik ver*
tikal opdeling ved pilasterlignende staver og blom*
sterstængler. Under eller over baldakinerne mellem
disse er paa grotesk*maner indsat smaafigurer og her*
mer av antik*mytologisk karakter. Helheten er me*
get virkningsfuld. Michaelsen har vi vel iallefald i

plafondmaleriet, som fremstiller en barok massekom*
position med hester og krigere, — Gustaf Adolfs fald
i slaget ved Lützen. — I et av værelserne paa den
nærliggende gaard Stend i Fane findes enklere væg*
dekorationer, som vistnok ogsaa skyldes Michaelsen.

Som nævnt er det foruten disse dekorationer ude*
lukkende portrætter vi kjender fra Michaelsens ber*

Elias Meyer: Portræt av sogneprest H. Steenbuch. (* Melhus kirke.)

genske periode. Som det var at vente av en saa ut*
præget dekorativt anlagt maler, hos hvem formgiv*
ningen desuten var et svakt punkt, blev hans por*
trætter gjennemgaaende grove og sjælløse. De er
præget av samme skjødesløse penselføring og av den
graagule grundtone, som vi oftere har iagttat i hans
vægbilleder. Allerede i sin Trondhjems*tid har han
visselig malt portrætter, tiltrods for at vi bare kjen*
der et eneste usignert arbeide, som kan tilskrives
ham fra disse aar. Det fremstiller toldinspektør Lo*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free